אהל מועדהמקור הכהנייום הכיפוריםיום הכיפוריםמזבח הזהבמזבח העולהמשכןנדב ואביהואסתירות בחוקי התורהקטורת

מזבח הזהב – התפתחות מאוחרת?

פוסט זה עוסק בחריגותו של “מזבח הזהב” מכלל כלי המשכן, ובמסקנה הנובעת מתוך התהיות בענין לכך ש”מזבח הזהב” הינו התפתחות מאוחרת באסכולה הכוהנית ותוספת מאוחרת בטקסט המקראי.

בפרשיות הציווי על הקמת המשכן וכליו סדר הדברים הם כדלהלן:
1. כלי המשכן: ארון העדות, שולחן, מנורה (שמ’ כה).
2. מבנה המשכן: יריעות, קרשים, פרוכת (שמ’ כו).
3. המזבח (החיצוני), חצר המשכן, שמן זית למאור (שמ’ כז).
4. בגדי הכהונה: אפוד, חושן, מעיל, ציץ, כתונת, מכנסים (שמ’ כח).
5. ציווי על שבעת ימי המילואים, על הקרבנות שבהם וכו’, עולת התמיד (שמ’ כט).
6. מזבח הזהב, תרומת מחצית השקל, כיור, שמן המשחה, קטורת (שמ’ ל).

מיקום איזכור ציווי הקמת מזבח הזהב בולט בחריגותו1, בעוד מזבח הנחושת מובן שאינו נזכר בין הכלים, בהיותו עומד בחצר המשכן ולא בתוך המשכן עצמו, מזבח הזהב הלא עומד בתוך המשכן יחד עם שאר כלי המשכן, מדוע איפוא אינו נזכר עמהם?

בציווי על הכלים יש לכל כלי תיאור קצר של מטרתו. בפרשת השולחן נאמר “וְנָתַתָּ עַל הַשֻּׁלְחָן לֶחֶם פָּנִים לְפָנַי תָּמִיד” (כה, ל), בפרשת המנורה נאמר “וְהֶעֱלָה אֶת נֵרֹתֶיהָ וְהֵאִיר עַל עֵבֶר פָּנֶיהָ” (שם, לז). סדר העבודה המפורט הנעשה בשולחן ניתן בפרוטרוט רק במקום אחר (ויק’ כד, ה-ח), סדר עבודת המנורה נזכר גם הוא רק שם (שם, ב-ד), העלאת הנרות מערב עד בוקר. כל זה לא נאמר בציווי על הכלים בפרשת תרומה, ומסיבה פשוטה: פרשה זו עוסקת בעשיית הכלים ולא בסדר העבודה הנעשית בהם, היא רק מזכירה בקצרה את תפקיד הכלי. במזבח העולה אין אפילו את האזכור המינימלי הזה, שכן תפקידו של מזבח היה פשוט ומובן לכל.

לעומת זאת, בציווי עשיית מזבח הזהב יש פירוט של העבודה שתיעשה בו, כמו: “וְהִקְטִיר עָלָיו אַהֲרֹן קְטֹרֶת סַמִּים בַּבֹּקֶר בַּבֹּקֶר בְּהֵיטִיבוֹ אֶת הַנֵּרֹת יַקְטִירֶנָּה: וּבְהַעֲלֹת אַהֲרֹן אֶת הַנֵּרֹת בֵּין הָעַרְבַּיִם יַקְטִירֶנָּה קְטֹרֶת תָּמִיד לִפְנֵי יהוָה לְדֹרֹתֵיכֶם” (שמ’ ל ז-ח). פירוט שאפילו בפרשת עשיית הקטורת עצמה לא פורט כך.
נזכר גם ציווי ההזאה עליו ביום הכיפורים: “וְכִפֶּר אַהֲרֹן עַל קַרְנֹתָיו אַחַת בַּשָּׁנָה מִדַּם חַטַּאת הַכִּפֻּרִים אַחַת בַּשָּׁנָה יְכַפֵּר עָלָיו לְדֹרֹתֵיכֶם קֹדֶשׁ קָדָשִׁים הוּא לַיהוָה” (שם, י), דבר שלכשעצמו תמוה בהיותו תיאור עבודתו וכנ”ל, ותמוה הוא במיוחד שכן חלק חשוב יותר מטקס יוה”כ היתה ההזאה על ארון העדות בקודש-הקודשים (ויק’ טז, יד), ובניגוד למזבח הזהב לא נזכרה הזאה זו בציווי על עשיית ארון העדות.
נקודות אלו מעוררות לחשוד – האם הקטע על ציווי עשיית מזבח הזהב הינו תוספת מאוחרת? והאם מזבח הזהב בכללותו הוא רעיון מאוחר?

אם אכן מזבח הזהב הוא רעיון ותוספת מאוחרת, מתבקש שמזבח העולה יופיע בכינוי “המזבח” סתם, מבלי לפרט לאיזה מזבח הכוונה. אבל אם מזבח הזהב הוא כלי מקורי שנוצר עם הרעיון הכללי של כלי המשכן, מתבקש שמזבח העולה יופיע בכינוי המבאר לאיזה משני המזבחות מכוון הכותב.

והנה מבדיקת איזכורי מזבח העולה נמצא כי עד לציווי על עשיית מזבח הזהב נזכר מזבח העולה דרך קבע בביטוי “המזבח” סתם, אבל זה כמובן לא מוכיח דבר, שכן טרם הציווי לעשיית מזבח הזהב אין צורך להבדיל ביניהם וברור שהכוונה היא למזבח העולה הנזכר זה מכבר.
בהמשך בפרשת הכיור, לאחר הצווי על מזבח הזהב, מופיע מזבח הנחושת כ”המזבח” (שמ’ ל, יח). אבל במקרה זה הניסוח “בין אהל מועד ובין המזבח” מבאר שהכוונה למזבח העולה הנזכר בפסוק הקודם ולא למזבח אחר.
אך מכאן ואילך עד לסוף הספר, כל פעם שנזכר מזבח החיצון הוא נזכר כ”מזבח הנחושת” או “מזבח העולה”, והוא נזכר כ”המזבח” סתם, רק כהמשך ובהקשר ברור לאחד מכינויים אלו2.

בספר ויקרא, מתחילתו מוזכר מזבח העולה פעמים רבות בשם “המזבח” סתם. רק בפרק ד, בפרשת החטאות הפנימיות שדמם ניתן על מזבח הזהב, אז מכנה התורה את מזבח הנחושת בשם “מזבח העולה” (ויק’ ד, ז, י, יח) ואפילו בחטאת הנשיא וחטאת הדיוט, שהן חטאות חיצונות, עדיין מקפידה התורה לכנות את המזבח בשם “מזבח העולה” (ד, כה, ל, לד)! אבל מפרק ה ואילך חוזר הכתוב לכנות את מזבח העולה “המזבח” סתם.
כך ממשיך הענין בכל איזכורי המזבח בספר במדבר, כגון “וְשָׁמְרוּ מִשְׁמַרְתְּךָ וּמִשְׁמֶרֶת כָּל הָאֹהֶל אַךְ אֶל כְּלֵי הַקֹּדֶשׁ וְאֶל הַמִּזְבֵּחַ לֹא יִקְרָבוּ” (יח, ג). במיוחד בולט הדבר בתיאור פירוק המשכן (במ’ ד). למרות שהתורה כותבת (שם, יא) “וְעַל מִזְבַּח הַזָּהָב יִפְרְשׂוּ בֶּגֶד תְּכֵלֶת”, ובסמוך לו (שם, יג) היא מציינת את מזבח העולה, הרי שהיא קוראת לו “המזבח” סתם “וְדִשְּׁנוּ אֶת הַמִּזְבֵּחַ וּפָרְשׂוּ עָלָיו בֶּגֶד אַרְגָּמָן” ולא טורחת לציין שם שהכוונה למזבח אחר. קורא שיקרא את הענין מבלי שימת לב, עלול לא להבין מדוע חוזרים ומכסים את המזבח בבגד ארגמן לאחר שכיסו אותו בבגד תכלת. והנה בכל ספר במדבר לא מוזכר הביטוי “מזבח העולה” או “מזבח הנחושת” כלל!

נקודה זו מחזקת את ההשערה לפיה מזבח הזהב הוא רעיון מאוחר, והוכנס לכתוב בשלב מאוחר יותר, לכן היחס למזבח החיצון כאל מזבח יחיד שאין צורך לבדלו ממזבח אחר – מזבח הזהב.

זה שבפרשיות הביצוע של המשכן וכליו שם כן ישנו בידול עקבי בין שני המזבחות, מצביע על כך שהוא חלק מהמקור המאוחר שהכניס את מזבח הזהב – לכן גם מיקום תיאור עשייתו של מזבח הזהב בפרשיות אלו הוא במיקום הגיוני – בין כלי המשכן (שמ’ לז, כה-כח), לאחר המנורה ולפני מזבח העולה3.

היכן מקטירים את הקטורת?

בציווי על עשיית הקטורת נאמר “וְנָתַתָּה מִמֶּנָּה לִפְנֵי הָעֵדֻת בְּאֹהֶל מוֹעֵד אֲשֶׁר אִוָּעֵד לְךָ שָׁמָּה” (שמ’ ל, לו).
נשאלת השאלה, מדוע לא נזכר שנותנים את הקטורת על מזבח הזהב? ויותר מכך, הביטוי “לפני העדות” משמעו בתוך קודש הקודשים. כך גם בפעמיים האחרות שביטוי זה נזכר בתורה,
לגבי צנצנת המן (שמ’ טז, לג-לד) ולגבי מטה אהרן (במ’ יז, יט, כה). אם בתוך קודש הקודשים מקטירים את הקטורת, א”כ בוודאי אינו על מזבח הזהב, אלא ככל הנראה על גבי מחתה (עי’ ויק’ י, א; טז, יב; במ’ טז, ו ועוד).
האם הקטורת הונחה בתחילה ‘לפני ולפנים’ בתוך קודש הקודשים, ורק מאוחר יותר התפתח הרעיון להקטיר מחוץ לקה”ק על-גבי מזבח – מזבח הזהב?

והנה, בציווי עשיית מזבח הזהב מצאנו ניסוח ייחודי. בעוד מיקומם של השולחן (שמ’ כו, לה; מ, כב) ושל המנורה (שמ’ כז, כא; ויק’ כד, ג) מוגדרים על ידי המילים “מחוץ לפרוכת” – דהיינו מחוץ לקודש הקודשים – “מִחוּץ לַפָּרֹכֶת אֲשֶׁר עַל הָעֵדֻת”, הרי שלגבי מזבח הזהב הממוקם במיקום זהה, מופיע הביטוי “לפני הפרכת”: “וְנָתַתָּה אֹתוֹ לִפְנֵי הַפָּרֹכֶת אֲשֶׁר עַל אֲרֹן הָעֵדֻת לִפְנֵי הַכַּפֹּרֶת אֲשֶׁר עַל הָעֵדֻת” (שמ’ ל, ו). עצם השימוש בביטוי “לפני הפרכת” במקום “מחוץ לפרכת” טעון ביאור, אבל “לפני הכפרת” תמוה למדי, שכן המזבח כלל אינו גלוי ועומד לפני הכפורת.
גם בתיאור הקמת המשכן (שמ’ מ, כו) חוזרת נקודה זו, שם משה מצטוה “וְנָתַתָּה אֶת מִזְבַּח הַזָּהָב לִקְטֹרֶת לִפְנֵי אֲרוֹן הָעֵדֻת” (שם, ה) – דהיינו ‘לפני הכפרת’, ומקיים (שם, כו) “וַיָּשֶׂם אֶת מִזְבַּח הַזָּהָב בְּאֹהֶל מוֹעֵד לִפְנֵי הַפָּרֹכֶת“.

מכיון שמזבח הזהב עמד מחוץ לקודש הקודשים ולא בתוכו, יובן הניסוח אם נניח שאכן מזבח הזהב בא להוות תחליף להקטרה המקורית בתוך קודש הקודשים – “וְנָתַתָּה מִמֶּנָּה לִפְנֵי הָעֵדֻת” (שמ’ ל, לו) כאמור. וכך הניסוח “לִפְנֵי הַפָּרֹכֶת אֲשֶׁר עַל אֲרֹן הָעֵדֻת לִפְנֵי הַכַּפֹּרֶת אֲשֶׁר עַל הָעֵדֻת” בא להעביר את הרעיון שעקרונית מקומו של הקטורת הוא בפנים, והמזבח בא להוות את התחליף הכי קרוב לכך – מחוץ לקודש הקודשים.


מזבח הזהב וקטורת הסמים, מתוך מפה צרפתית מהמאה ה-17 המתארת את יציאת מצרים

קטורת נדב ואביהוא ועבודת יוה”כ

נקודה מעניינת היא שבפרשת עבודת יוה”כ (ויק’ טז), מצד אחד יש קטורת, אבל מצד שני אין שום הקטרת קטורת על “מזבח הזהב” – יש התעלמות מוחלטת ממנו!
ראו “וְהִקְרִיב אַהֲרֹן אֶת-פַּר הַחַטָּאת אֲשֶׁר-לוֹ וְכִפֶּר בַּעֲדוֹ וּבְעַד בֵּיתוֹ וְשָׁחַט אֶת-פַּר הַחַטָּאת אֲשֶׁר-לוֹ: וְלָקַח מְלֹא-הַמַּחְתָּה גַּחֲלֵי-אֵשׁ מֵעַל הַמִּזְבֵּחַ מִלִּפְנֵי יְהוָה וּמְלֹא חָפְנָיו קְטֹרֶת סַמִּים דַּקָּה וְהֵבִיא מִבֵּית לַפָּרֹכֶת: וְנָתַן אֶת-הַקְּטֹרֶת עַל-הָאֵשׁ לִפְנֵי יְהוָה וְכִסָּה עֲנַן הַקְּטֹרֶת אֶת-הַכַּפֹּרֶת אֲשֶׁר עַל-הָעֵדוּת וְלֹא יָמוּת” (ויק’ טז, יא-יג).
הציווי הוא לקחת גחלים מהמזבח החיצון ע”ג מחתה, שם הקריב הכהן את פר-החטאת, ועל הגחלים הלוחשות הוא אמור לתת חופן סימני קטורת בקודש-הקודשים, וכך ליצור שם ענן מעשן הקטורת. אין “מזבח הזהב” בתווך.
גם בהמשך כשהוא חוזר על הפעולה באהל-מועד מחוץ לפרוכת לא נזכר מזבח הזהב אלא נאמר סתם “וְכֵן יַעֲשֶׂה לְאֹהֶל מוֹעֵד” (ויק’ טז, טז)4.
כאן אנו רואים הקטרת קטורת בתוך קודש הקודשים, כמו כן קטורת באהל-מועד אבל לכאורה שלא על גבי מזבח הזהב, שאינו נזכר כלל.
יש לשים לב שבניגוד לחטאות הכה”ג והקהל בהן הזאת הדם היא בתוך אהל-מועד כנגד הפרוכת (הבאה להחליף הזאה בתוך קה”ק הנעשית רק “אחת בשנה” ביוה”כ) וניתן הדם על קרנות מזבח הזהב (ויק’ ד, ו-ז, יז-יח). בעבודת יוה”כ ‘משום מה’ הדם ניתן דווקא על המזבח החיצוני (ויק’ טז, יח. כמו בחטאת המילואים, שמ’ כט, יב), בניגוד לנאמר בציווי על מזבח הזהב: “וְכִפֶּר אַהֲרֹן עַל קַרְנֹתָיו אַחַת בַּשָּׁנָה מִדַּם חַטַּאת הַכִּפֻּרִים” (שמ’ ל, י). אף נקודה זו מחזקת את הטענה להיעדרו של מזבח הזהב5.

והנה בסיפור חטאם של נדב ואביהוא בני אהרן, נאמר “וַתֵּצֵא אֵשׁ מִלִּפְנֵי יְהוָה וַתֹּאכַל עַל-הַמִּזְבֵּחַ אֶת-הָעֹלָה וְאֶת-הַחֲלָבִים וַיַּרְא כָּל-הָעָם וַיָּרֹנּוּ וַיִּפְּלוּ עַל-פְּנֵיהֶם: וַיִּקְחוּ בְנֵי-אַהֲרֹן נָדָב וַאֲבִיהוּא אִישׁ מַחְתָּתוֹ וַיִּתְּנוּ בָהֵן אֵשׁ וַיָּשִׂימוּ עָלֶיהָ קְטֹרֶת וַיַּקְרִיבוּ לִפְנֵי יְהוָה אֵשׁ זָרָה אֲשֶׁר לֹא צִוָּה אֹתָם” (ויק’ ט, כד – י, א).
נדב ואביהוא לקחו גחלי האש מהמזבח המדובר (החיצון), ונתנו עליו סימני קטורת. אך לא מסופר ששמו את הקטורת הזרה במקום המיועד לכאורה – מזבח הזהב, אלא “לפני יהוה” – דהיינו בתוך קודש הקודשים.

ייתכן והאירוע שעומד מאחורי סיפור מות נדב ואביהוא, קשור לתהליך בו הפסיקו להקטיר בקה”ק, עד שלבסוף הקימו את “מזבח הזהב” להקטרת קטורת.
שכן כמו שהוזכר לעיל, נדב ואביהוא נכנסו להקטיר בקה”ק: “וַיַּקְרִיבוּ לִפְנֵי יְהוָה אֵשׁ זָרָה אֲשֶׁר לֹא צִוָּה אֹתָם” (ויק’ י, א). בעקבות מעשיהם ומותם, נאמר הציווי הבא הפותח את סדר עבודת יוה”כ: “וַיְדַבֵּר יְהוָה אֶל-מֹשֶׁה אַחֲרֵי מוֹת שְׁנֵי בְּנֵי אַהֲרֹן בְּקָרְבָתָם לִפְנֵי-יְהוָה וַיָּמֻתוּ: וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל-מֹשֶׁה דַּבֵּר אֶל-אַהֲרֹן אָחִיךָ וְאַל-יָבֹא בְכָל-עֵת אֶל-הַקֹּדֶשׁ מִבֵּית לַפָּרֹכֶת אֶל-פְּנֵי הַכַּפֹּרֶת אֲשֶׁר עַל-הָאָרֹן וְלֹא יָמוּת כִּי בֶּעָנָן אֵרָאֶה עַל-הַכַּפֹּרֶת” (ויק’ טז, א-ב).
כך, כשהפסיקו להכנס לקה”ק להקטיר קטורת “בכל עת” אלא רק “אחת בשנה” ביוה”כ, היה צורך במקום אחר להקטיר בו. ובאמת מהנאמר לגבי “מזבח הזהב”, משתמע שבא להחליף את ההקטרה בתוך קה”ק, כנ”ל.

עתה מובן מדוע בציווי עשיית מזבח הזהב בא האזכור על ההזאה עליו ביום הכיפורים: “וְכִפֶּר אַהֲרֹן עַל קַרְנֹתָיו אַחַת בַּשָּׁנָה מִדַּם חַטַּאת הַכִּפֻּרִים אַחַת בַּשָּׁנָה יְכַפֵּר עָלָיו לְדֹרֹתֵיכֶם קֹדֶשׁ קָדָשִׁים הוּא לַיהוָה” (שם, י), הזאה שאינה נזכרת בתיאור עבודת יוה”כ (ויק’ טז), מאחר והפרשה שם מקורה בשלב הביניים, שאינו יודע עדיין מקיומו של מזבח הזהב אך כבר דורש את הפסקת העלאת הקטורת בקה”ק “בכל עת”.

בעקבות הבנה זו, שהקטורת מקומה היה מלכתחילה בקה”ק, ורק בעקבות חטאם של נדב ואביהוא נאסרה ההקטרה “בכל עת” בקה”ק, ומזבח הזהב שהועמד בסופו של דבר לפני הפרוכת נועד להוות חלופה להקטרה לפני הכפורת בקה”ק. יוצא איפוא, שלכאורה לא היה צורך במזבח הזהב לפני חטא נדב ואביהוא, סיבה נוספת לחשוד שפרשת ציווי בניית מזבח הזהב הינה תוספת מאוחרת כנ”ל.

[הדברים נכתבו במקור על ידי וע”י ידידי “ירוק11” בפורום ביקורת המקרא בהיידפארק – 6/3/2010-13/2/14, בניסוחים חדשים ותיקוני ניסוח]
  1. כך גם לכאורה הכיור, ועל כך בפעם אחרת.
  2. להבנתי פרקי תיאור ביצוע בניית המשכן וכליו הוא ממקור מאוחר יותר לפרקי הציווי. וכך, למרות שפרקים אלו חוזרים על פרקי הציווי כמעט מילה במילה, הסדר בהם שונה, וכוללים אף שינויי סגנון המצביעים על מחבר אחר, כמו החלפה עקבית של הביטוי “אשה אל אחותה” (שמ’ כו, ג, ה, ו, יז) בביטוי “אחת אל אחת” (שמ’ לו, י, יב, יג, כב). ועל כך בהרחבה בהזדמנות אחרת.
  3. נקודה מעניינת מדברי פרופ’ אלכסנדר רופא, בספרו החשוב ‘מבוא לספרות המקרא’ עמ’ 117: “עדכון ספרותי נעשה גם בספרות הנוגעת לפולחן. שיקולים שונים מלמדים שפרשיות אחדות הן מוספות. כך למשל המצווה של מזבח הקטורת, בשמות ל’ 1-10, החורגת מן המסכת הפולחנית של ס”כ, גם מבחינת מיקומה גם מבחינת תוכנה. יתר על כן הסיפור על ביצועה של אותה מצווה – שמ’ ל”ז 25-28 – חסר בתרגום השבעים”.
  4. מה שנאמר לאחר מכן “וְיָצָא אֶל הַמִּזְבֵּחַ אֲשֶׁר לִפְנֵי יְהוָה” (ויק’ טז, יח), ע”פ סדר הדברים הכוונה היא בהכרח למזבח החיצון, וכך אכן מפרש הפשטן אבן עזרא (שם) שלא כחז”ל.
  5. מה היא בכלל “חטאת הכיפורים” אם כלל לא נטצוו עד כה על יום הכיפורים ועבודתו שנוצרו בעקבות חטא נדב ואביהוא?

This Post Has 13 Comments

  1. שמוליק Reply

    הסברת את מזבח הזהב, מה תאמר על הכיור?

    • אלי Reply

      כפי שציינתי בהערה, על הכיור אכתוב בהזדמנות אחרת.

  2. קובי מרוז Reply

    חפרת וחפאת במטרה להביא לרעיון המרכזי כאילו המזבח תוספת מאוחרת אכל התחושה שסתם חרטא במוח….

  3. שמוליק Reply

    פרשת מזבח הקטורת מתחילה סדרה של פרשיות השלמה למשכן, מזבח הזהב, התורה שעל פי פשט נועדה למלאכת המשכן, הכיור, שמן המשחה, ואולי גם הקטורת. בחלוקת הסדרים הארץ ישראליים, כל הפרשיות האלו הן בסדר אחד.

  4. ירוק11 Reply

    יפה מאוד, שפתיים ישק! כבר הספקתי לשכוח עד כמה החידוש הזה מעוגן בכתוב [לאפוקי בעל תחושת החרטא שאפילו לא יודע לאיית כהוגן]. הקושיא על מיקומה של פרשת מזבח הזהב הטרידה הרבה ממפרשי המקרא, החל מהרמב”ן. ומעניין לציין את הסברו של ר”מ חגיז, שאולי מתכתב עם הרעיון המובא כאן. ר”מ חגיז מסתמך על דברי האמורא רב במסכת זבחים (דף נט עמוד א) “מזבח שנעקר מקטירין קטורת במקומו”. הוי אומר, בניגוד למזבח הנחושת שאפילו אם הוא נפגם כבר אי אפשר להקריב, הרי שמזבח הזהב בעצם אינו מעכב כלל את מצוות הקטורת, ואפשר להקטיר על מקומו אם הוא נעקר ונעלם מאיזו סיבה.

  5. יאיר Reply

    בגדול, שאלותיך טובות אבל הן מתורצות זו בזו:
    מזבח הקטורת מאופיין בשני עניינים מיוחדים-
    א. אין הוא מזבח הקרבה, שזה התפקיד המקובל והמרכזי של מזבח אלא מזבח *נוסף* לתפקידים מסויימים ומיוחדים.
    ב. יש קשר ותלות בינו לבין הארון, והפרוכת.

    כל זמן שלא הוזכרה הפרוכת ולא הוזכר מיקום הארון לא היה שייך להזכיר כלל את מזבח הקטורת, כי הוא צריך להיות מול הארון, ומחוץ לפרוכת בדווקא. וכיון שנדחה ממקומו הוזכר בסוף,

    ועוד, מפני דינים שנאמרו בו “לא תעלה עליו קטורת זרה ועולה ומנחה” וזה שייך לומר רק לאחר שהוזכר המזבח המרכזי המיועד להקרבה, ולכן מתאים הרבה יותר להביאו רק לאחר שהוזכר מזבח העולה המיועד להקרבה, כדי להסביר את הניגוד ביניהם,
    זאת גם הסיבה שהתורה מפרטת את תפקידו, כי לכאורה קשה, למה צריך שתי מזבחות? לכן התורה מפרטת למה הוא מיועד.

    כך שאין כל צורך ללכת באורחות עקלקלות

    ו

    • אלי Reply

      סברותיך מתמקדות רק בשאלה אחת מהשאלות, מיקום דין מזבח הזהב, שאר השאלות אינן מתורצות.

  6. יאיר Reply

    ראשית, מה בכך? די בכך שהראיתי שאתה בונה על יסודת רעועים, זה שאתה עושה מהלך מפולפל ובונה ע”ז בניינים, זה לא שווה הרבה, וכמו שאפר לדחות קושיה זו כך אפשר לדחות שאר הקושיות.
    ולעצם הענין, מתורץ בזה שאלות נוספות שהעלית, והשאר הם דיוקים חלשים שאין בהם כדי סמיכה.

    בכל אופן כיון שהערת אוסיף התייחסות לשאר השאלות-
    -המזבח המרכזי הוא מזבח העולה כאמור, ולכן אין פליאה אם נקרא סתם “המזבח” ובמיוחד שכבר הוזכר בסתמא בשם זה (ובמיוחד שעיקר שם מזבח הוא על שם זבח, ומזבח הזהב נקרא כן כנראה בהשאלה, או בגלל הדם שמזים עליו לעיתים), לדייק ע”פ דיוקים כאלו שלא היה אז מזבח הזהב זה מופרך לגמרי. מחילה.

    -שאלת למה לא מוזכר בפרק ל, פס’ לו שההקטרה היא על מזבח הקטורת?
    תשובה: א, לא חייבים להזכיר דבר שכבר נכתב לעיל בפירוש, הנושא כאן היא הקטרת שעיקר דין הקטרתה “לני העדות” והמזבח הוא רק “מכשיר מצוה”. ב. פסוק זה מדבר על קטורת באופן כללי, והרי יש גם הקטרה שהיא ממש לפני ולפנים (ביו”כ), המשותף לכל הקטרות הקטורת הוא שהם “לפני הכפורת”.

    תמוה במיוחד הקטע שכתבת:
    “בעבודת יוה”כ ‘משום מה’ הדם ניתן דווקא על המזבח החיצוני (ויק’ טז, יח. כמו בחטאת המילואים, שמ’ כט, יב), בניגוד לנאמר בציווי על מזבח הזהב: “וְכִפֶּר אַהֲרֹן עַל קַרְנֹתָיו אַחַת בַּשָּׁנָה מִדַּם חַטַּאת הַכִּפֻּרִים” (שמ’ ל, י). אף נקודה זו מחזקת את הטענה להיעדרו של מזבח הזהב” ואח”כ תירצת: “עתה מובן מדוע בציווי עשיית מזבח הזהב בא האזכור על ההזאה עליו ביום הכיפורים: “וְכִפֶּר אַהֲרֹן עַל קַרְנֹתָיו אַחַת בַּשָּׁנָה מִדַּם חַטַּאת הַכִּפֻּרִים אַחַת בַּשָּׁנָה יְכַפֵּר עָלָיו לְדֹרֹתֵיכֶם קֹדֶשׁ קָדָשִׁים הוּא לַיהוָה” (שם, י), הזאה שאינה נזכרת בתיאור עבודת יוה”כ (ויק’ טז), מאחר והפרשה שם מקורה בשלב הביניים, שאינו יודע עדיין מקיומו של מזבח הזהב אך כבר דורש את הפסקת העלאת הקטורת בקה”ק “בכל עת””.

    הלוא ההזאה שבפרק טז פסוק יח-כ היא על מזבח הזהב וכבודו שגה בזה. משום מה החלטת שמדובר שם על מזבח הקטורת בשעה שכתוב “ויצא אל המזבח אשר לפני ה'”, .

    כך שאין לבניין שלך על מה שיסמוך.

    ובכלל, כל החידוש שלך מופרך מצד עצמו, הכתוב הלוא מספר את סיפור נדב ואביהוא, ואם בעקבות זאת השתנה החוק לא היתה שום מניעה לכתוב זאת במפורש, ולכתוב את ציווי עשיית המזבח שם, אין שום סיבה ‘לדחוף’ למפרע איזכורים של מזבח הזהב במקום שזה לא שייך ולנסות לבלבל את הקוראים.

    • אלי Reply

      שאלת המיקום עצמה אינה מתורצת כיוון שהסבריך מתעלמים משאר הקשיים. כמו לדוג׳ הצורך לאחר את אזכור מזבח הזהב בגלל אזכור איסור העלאת קטורת זרה, עולה ומנחה עליו, אריכות שהיא לכשעצמה תמוהה שכן היא שונה מההתייחסות המקובלת בכלים האחרים כאמור.
      בוודאי ש”המזבח” בידוע לכשעצמו אינו טיעון מכריע, אבל בנושאים שכאלו יש משקל לריבוי קשיים.
      מה שתמוה בעיניך בעניין עבודת יוה”כ, היא כי אתה מתעלם מפשוטו של מקרא בפרשה שם שאין הקטרה על מזבח הזהב, עיין בראב”ע שכתב כן בפירוש (ויק’ טז,יח): ויצא אל המזבח – הוא מזבח העולה”, שכן כפרת אהל מועד הסתיימה עוד קודם לכן ומתחילה כפרת המזבח החיצון (עי’ פסוק כ).
      בעניין סיפור נדב ואביהוא, הכתוב אכן אומר מפורש שבעקבות הסיפור הפסיקו להקטיר בפנים אלא רק אחת בשנה. לטענתי מזבח הזהב הוא התפתחות מאוחרת נוספת שנוצרה מהמציאות שהחלו להקטיר מחוץ לפרוכת (ע”ג מחתה) ברוב השנה, ומתוך כך נולד בהמשך הרעיון של מזבח מיוחד לקטורת.

  7. יאיר Reply

    -“שאלת המיקום וכו” -לא הבנתי דבריך, בהחלט תירצתי שאלות אלו בדברי, עיין ותראה.
    “מה שתמוה בעיניך בעניין עבודת יוה”כ, היא כי אתה מתעלם מפשוטו של מקרא בפרשה שם שאין הקטרה על מזבח הזהב, עיין בראב”ע שכתב כן בפירוש”.- לא הבנתי דבריך, למה שתוזכר הקטרה על מזבח הזהב? לא מצאתי מה שכתבת בשם האב”ע מלבד מה שאמנם כתב שזה מזבח העולה, אך לא מובן שום הכרח לזה, וכבר העירו עליו הבאים אחריו.

    -“בעניין סיפור נדב ואביהוא, הכתוב אכן אומר מפורש שבעקבות הסיפור הפסיקו להקטיר בפנים אלא רק אחת בשנה. לטענתי מזבח הזהב הוא התפתחות מאוחרת נוספת שנוצרה מהמציאות שהחלו להקטיר בחוץ ליד הפרוכת ברוב השנה, ומתוך כך נולד בהמשך הרעיון של מזבח הזהב”.
    כל זה, במחילה, דברים תלושים, אין שום יסוד לכך שבהתחלה היו מקטירים דווקא בתוך קודש הקודשים ושלא היה מזבח, אלא בסה”כ שלא היה איסור מפורש להיכנס לפנים ולהקטיר שם קטורת נדבה, איני רואה שום יסוד לומר שמזבח הזהב הוא התפתחו מאוחרת. זו המצאה.אין שום קשר בין הדברים מלבד שזה נשמע נחמד זה סתם סיפורים. יש להניח שאפי’ את ביבי לא יפלילו על סמך ‘ראיות’ ברמה כזו למרות כל הרצון הטוב.
    אני חוזר שוב, יש דברים שכתובים במפורש להיפך, אלא שאתה מנסה לעקם את הכתובים על סמך דקדוקים קלושים ולהכניס רעיונות זרים, וכביכול “לגלות” משהו חדש מתחת לפני השטח, אם זה היה כך אין שום סיבה בעולם שזה יהיה עניין כ”כ סודי שייעלם מן העין, אין לאף אחד אינטרס להעלים פרט כזה, ולכתוב הפוך, ושנצטרך להוכיח אותו ע”י דקדוקים עקיפים וקלושים. לא היה שום בעיה לכתוב במפורש שמקום ההקטרה שבכל יום היה בהתחלה בפנים ואח”כ נאסר להיות שם, ושם לכתוב את פרשת מזבח הקטורת, לא כ”כ מסובך.

    • אלי Reply

      לגבי שאלת המיקום, טענתי היא שמכיון שעצם איזכור הדינים של מזבח הזהב תמוה, הם לא יכולים להוות הסבר למיקום.
      לגבי ההזאה (לא ההקטרה כפי שכתבתי בטעות קודם לכן) על המזבח ביוה”כ, הכהן מכפר על שלושה אזורים שונים, ככתוב בפסוק כ’: על הקודש, אהל מועד ועל המזבח. כפרת אהל מועד נזכרת בפסוקים טז-יז, רק לאחר מכן נאמר “ויצא אל המזבח”, וא”כ היינו מזבח החיצון כדברי ראב”ע. עיין גם מש”כ כאן – https://elieliach.com/2018/05/09/%D7%97%D7%98%D7%90%D7%99%D7%9D-%D7%9E%D7%98%D7%9E%D7%90%D7%99%D7%9D-%D7%90%D7%AA-%D7%94%D7%9E%D7%A7%D7%93%D7%A9-%D7%94%D7%AA%D7%A4%D7%99%D7%A9%D7%94-%D7%94%D7%9B%D7%94%D7%A0%D7%99%D7%AA/

      לאחר ההבנה שמזבח הזהב הינו מאוחר ועם ההבנה שבתחילה היה ניתן להקטיר לפני ולפנים, מובנת כוונת הפסוק “וְנָתַתָּה אֹתוֹ *לִפְנֵי הַפָּרֹכֶת* אֲשֶׁר עַל אֲרֹן הָעֵדֻת *לִפְנֵי הַכַּפֹּרֶת* אֲשֶׁר עַל הָעֵדֻת” (שמ’ ל, ו) שמזבח הזהב בא להחליף את ההקטרה בפנים. שכן אילו ההקטרה על מזבח הזהב כבר מלכתחילה באה להחליף הקטרה בפנים, למה צריך אותו כלל אם עדיין מותר להקטיר בפנים כמו שעשו נדב ואביהוא?
      אין כאן עניין של סודות והעלמות, אלו בסך הכל כותבים שונים, מי ששנה זה לא שנה זה, ודרכם של כותבי המקרא לאורכו הוא בדר”כ להוסיף את משנתם ולא לשכתב משנה קדומה יותר.
      איחור מזבח הזהב ברור למדי. לא השתכנעת? לא נורא.

  8. אלי Reply

    מזבחות קטורת היו נפוצים בכל עמי המזרח הקדום, ואם התורה קוראת לו מזבח, מסתמא כך נהגו בשפות השכנות (כנענית, מואבית וכו’). איזכורי “המזבח” בידוע אינו בהכרח מכוין למזבח הנחושת בניגוד מזבח הזהב אלא למזבח הידוע *היחיד*, לכן בחלק מהמקומות ראה הכותב צורך לציין שמדובר במזבח הנחושת בדווקא. עכ”פ זהו לא שיקול מרכזי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.