אופן החלוקה בין כהנים ולוייםבין המקור הכהני לדויטרונומיסטידבריםדויטרונומיהמקור הכהניכהנים ולוייםקדם-דויטרונומיסטי

מי היו “הכהנים” הנזכרים במעמד הר סיני?

בסיפור מעמד הר סיני נאמר “וְגַם הַכֹּהֲנִים הַנִּגָּשִׁים אֶל יְהוָה יִתְקַדָּשׁוּ” (שמ’ יט,כב), “וְעָלִיתָ אַתָּה וְאַהֲרֹן עִמָּךְ וְהַכֹּהֲנִים וְהָעָם אַל יֶהֶרְסוּ לַעֲלֹת אֶל יְהוָה” (שם,כד).
מי הם הכהנים הללו? הלא מדובר בתיאור שלב קודם לכהונת אהרן וקדושת הלויים בכלל?

ע”פ האסכולה הדויטרונומיסטית והקדם-דויטרונומיסטית (ס”א) כל אחד מבני לוי היה יכול להקדיש את עצמו לכהונה במקדש, אבל רק בני לוי (ראו על כך בהרחבה כאן).
לפי התיאור בתורה מצב זה החל לכאורה בחטא העגל, שם נאמר “וַיַּעֲשׂוּ בְנֵי לֵוִי כִּדְבַר מֹשֶׁה וַיִּפֹּל מִן הָעָם בַּיּוֹם הַהוּא כִּשְׁלֹשֶׁת אַלְפֵי אִישׁ: וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה מִלְאוּ יֶדְכֶם הַיּוֹם לַיהוָה כִּי אִישׁ בִּבְנוֹ וּבְאָחִיו וְלָתֵת עֲלֵיכֶם הַיּוֹם בְּרָכָה” (שמ’ לב,כח-כט).
ראו “בָּעֵת הַהִוא הִבְדִּיל יְהוָה אֶת שֵׁבֶט הַלֵּוִי לָשֵׂאת אֶת-אֲרוֹן בְּרִית יְהוָה לַעֲמֹד לִפְנֵי יְהוָה לְשָׁרְתוֹ וּלְבָרֵךְ בִּשְׁמוֹ עַד הַיּוֹם הַזֶּה” (דב’ י,ח).

מה היה איפוא לפני כן? לפני חטא העגל?
ייתכן, שע”פ התפישה הדויטרונומיסטית והקדם-דויטרונומיסטית (ס”א), לפני “בחירת” שבט לוי, כל אחד מישראל היה יכול להקדיש את עצמו לכהונה, והם “הכהנים” הנזכרים לגבי מעמד הר סיני.
כך שבתחילה כל אחד מישראל יכל להקדיש עצמו לכהונה, ולאחר מכן רק בן שבט לוי יכל לבחור להיות כהן (בשלב השלישי, ע”פ האסכולה הכהנית, רק חלק ממשפחות לוי יכלו לכהן, אלו שייחסו עצמם לאהרן הכהן).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.