מה הסיפור של הפסוק בשמות כג,יג? האם הוא במקומו ומהיכן מקורו?
שמות כג:
י) וְשֵׁשׁ שָׁנִים תִּזְרַע אֶת-אַרְצֶךָ וְאָסַפְתָּ אֶת-תְּבוּאָתָהּ.
יא) וְהַשְּׁבִיעִת תִּשְׁמְטֶנָּה וּנְטַשְׁתָּהּ וְאָכְלוּ אֶבְיֹנֵי עַמֶּךָ וְיִתְרָם תֹּאכַל חַיַּת הַשָּׂדֶה כֵּן-תַּעֲשֶׂה לְכַרְמְךָ לְזֵיתֶךָ.
יב) שֵׁשֶׁת יָמִים תַּעֲשֶׂה מַעֲשֶׂיךָ וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי תִּשְׁבֹּת לְמַעַן יָנוּחַ שׁוֹרְךָ וַחֲמֹרֶךָ וְיִנָּפֵשׁ בֶּן-אֲמָתְךָ וְהַגֵּר.
יג) וּבְכֹל אֲשֶׁר-אָמַרְתִּי אֲלֵיכֶם תִּשָּׁמֵרוּ וְשֵׁם אֱלֹהִים אֲחֵרִים לֹא תַזְכִּירוּ לֹא יִשָּׁמַע עַל-פִּיךָ.
יד) שָׁלֹשׁ רְגָלִים תָּחֹג לִי בַּשָּׁנָה.
טו) אֶת-חַג הַמַּצּוֹת תִּשְׁמֹר שִׁבְעַת יָמִים תֹּאכַל מַצּוֹת כַּאֲשֶׁר צִוִּיתִךָ לְמוֹעֵד חֹדֶשׁ הָאָבִיב כִּי-בוֹ יָצָאתָ מִמִּצְרָיִם וְלֹא-יֵרָאוּ פָנַי רֵיקָם.
טז) וְחַג הַקָּצִיר בִּכּוּרֵי מַעֲשֶׂיךָ אֲשֶׁר תִּזְרַע בַּשָּׂדֶה וְחַג הָאָסִף בְּצֵאת הַשָּׁנָה בְּאָסְפְּךָ אֶת-מַעֲשֶׂיךָ מִן-הַשָּׂדֶה.
יז) שָׁלֹשׁ פְּעָמִים בַּשָּׁנָה יֵרָאֶה כָּל-זְכוּרְךָ אֶל-פְּנֵי הָאָדֹן יְהוָה.
ניתן בקלות להבחין שפסוק יג חורג מן הפרשה, בעיקר מכיון שתוכנו חורג מהנושאים שלפניו ושלאחריו.
נקודה נוספת החורגת בפסוק זה שראשיתו – “ובכל אשר אמרתי אליכם תשמרו” הנראה כפסוק חתימה וסיום הופך את כל הפסוק לפסוק האמור כביכול לחתום את הפרשה, זאת בעוד הפסוק אינו ממוקם בסוף הפרשה, בסוף רשימת המצוות.
כמו כן, יש לשים לב לכך שמטבע הלשון “אלהים אחרים” הוא סגנונו המובהק של ס’ דברים (ו,יד, וז,ד, וח,יט, ויא,טז וכח, ויג,ג וז ויד, ויז,ג, ויח,כ, וכח,יד ולו וסד, וכט,כה, ול,יז, ולא,יח וכ), כשמטבע לשון זה לא נזכר מחוץ לס”ד באף מקום אחר בתורה מלבד בפסוקנו1, כך שיש לתהות האם פסוק זה הינו תוספת מאוחרת.
אז מה הסיפור עם פסוק זה? האם הוא במקומו? האם הוא מקורי?
שאלות חשובות, שלעת עתה אין לי עליהן תשובות מספקות.
א. רופא, מבוא לספרות המקרא, עמ’ 79 דן בפסוק זה.