דבריםדויטרונומיסה"ב - ספר הבריתסה"קסתירות בחוקי התורהשבתשמיטה

האם מטרת שנת השמיטה סוציאלית או תיאולוגית?

מה מטרת שנת השמיטה? מסתבר שנחלקו בזה מקורות התורה.

בספר-הברית נאמר “וְשֵׁשׁ שָׁנִים תִּזְרַע אֶת-אַרְצֶךָ וְאָסַפְתָּ אֶת-תְּבוּאָתָהּ: וְהַשְּׁבִיעִת תִּשְׁמְטֶנָּה וּנְטַשְׁתָּהּ וְאָכְלוּ אֶבְיֹנֵי עַמֶּךָ וְיִתְרָם תֹּאכַל חַיַּת הַשָּׂדֶה כֵּן-תַּעֲשֶׂה לְכַרְמְךָ לְזֵיתֶךָ” (שמ’ כג,י-יא).
על-פי הנאמר בסה”ב, מטרת נטישת השדות בשנת השמיטה, לסיבה סוציאלית – שיאכלו העניים בחופשיות.

לעומת זאת בספר-הקדושה נאמר “דַּבֵּר אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם כִּי תָבֹאוּ אֶל-הָאָרֶץ אֲשֶׁר אֲנִי נֹתֵן לָכֶם וְשָׁבְתָה הָאָרֶץ שַׁבָּת לַיהוָה: שֵׁשׁ שָׁנִים תִּזְרַע שָׂדֶךָ וְשֵׁשׁ שָׁנִים תִּזְמֹר כַּרְמֶךָ וְאָסַפְתָּ אֶת-תְּבוּאָתָהּ: וּבַשָּׁנָה הַשְּׁבִיעִת שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן יִהְיֶה לָאָרֶץ שַׁבָּת לַיהוָה שָׂדְךָ לֹא תִזְרָע וְכַרְמְךָ לֹא תִזְמֹר: אֵת סְפִיחַ קְצִירְךָ לֹא תִקְצוֹר וְאֶת-עִנְּבֵי נְזִירֶךָ לֹא תִבְצֹר שְׁנַת שַׁבָּתוֹן יִהְיֶה לָאָרֶץ: וְהָיְתָה שַׁבַּת הָאָרֶץ לָכֶם לְאָכְלָה לְךָ וּלְעַבְדְּךָ וְלַאֲמָתֶךָ וְלִשְׂכִירְךָ וּלְתוֹשָׁבְךָ הַגָּרִים עִמָּךְ: וְלִבְהֶמְתְּךָ וְלַחַיָּה אֲשֶׁר בְּאַרְצֶךָ תִּהְיֶה כָל-תְּבוּאָתָהּ לֶאֱכֹל” (ויק’ כה,ב-ז).
לפי הנאמר בסה”ק, מטרת נטישת השדות אינה סוציאלית, שכן התבואה מיועדת “לך ולעבדך ולאמתך ולשכירך ולתושבך הגרים עמך”, ואילו ה”אביונים” אינם נזכרים כלל בפרשה. מטרת שנת השמיטה על-פי סה”ק היא – “שבת שבתון יהיה לארץ”.

השוני בין שני המקורות, נובע לדעתי מהתפיסה השונה על ציווי השבת. שכן בעוד על-פי סה”ב וס’ דברים הסיבה היא סוציאלית – “לְמַעַן יָנוּחַ שׁוֹרְךָ וַחֲמֹרֶךָ וְיִנָּפֵשׁ בֶּן-אֲמָתְךָ וְהַגֵּר” (שמ’ כג,יב), וכן “לְמַעַן יָנוּחַ עַבְדְּךָ וַאֲמָתְךָ כָּמוֹךָ” (דב’ ה,יג). על-פי הרובד-הכהני הסיבה היא תיאולוגית – “כִּי שֵׁשֶׁת-יָמִים עָשָׂה יְהוָה אֶת-הַשָּׁמַיִם וְאֶת-הָאָרֶץ אֶת-הַיָּם וְאֶת-כָּל-אֲשֶׁר-בָּם וַיָּנַח בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי עַל-כֵּן בֵּרַךְ יְהוָה אֶת-יוֹם הַשַּׁבָּת וַיְקַדְּשֵׁהוּ” (שמ’ כ,י), וכן “כִּי-שֵׁשֶׁת יָמִים עָשָׂה יְהוָה אֶת-הַשָּׁמַיִם וְאֶת-הָאָרֶץ וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי שָׁבַת וַיִּנָּפַשׁ” (שמ’ לא,יז).
שנת השמיטה יסודה כנראה במצוות השבת (ראה בסה”ב שהמצוות צמודות זל”ז), ועל-כן סה”ב הסבור שהשבת היא לסיבה סוציאלית, מפרש כך גם את ציווי שנת-השמיטה. וסה”ק המשתייך לאסכולה הכהנית וסבור שהשבת היא לסיבה תיאולוגית, מפרש גם את השמיטה, כמי שנועדה לשם “שבת הארץ”.

מעניין לציין, שס”ד שמביא ציווי אחר אודות שנת-השמיטה, מתאים עם השקפת סה”ב שהשמיטה היא לסיבה סוציאלית.
ראה “מִקֵּץ שֶׁבַע-שָׁנִים תַּעֲשֶׂה שְׁמִטָּה: וְזֶה דְּבַר הַשְּׁמִטָּה שָׁמוֹט כָּל-בַּעַל מַשֵּׁה יָדוֹ אֲשֶׁר יַשֶּׁה בְּרֵעֵהוּ לֹא-יִגֹּשׂ אֶת-רֵעֵהוּ וְאֶת-אָחִיו כִּי-קָרָא שְׁמִטָּה לַיהוָה: אֶת-הַנָּכְרִי תִּגֹּשׂ וַאֲשֶׁר יִהְיֶה לְךָ אֶת-אָחִיךָ תַּשְׁמֵט יָדֶךָ: אֶפֶס כִּי לֹא יִהְיֶה-בְּךָ אֶבְיוֹן כִּי-בָרֵךְ יְבָרֶכְךָ יְהוָה בָּאָרֶץ אֲשֶׁר יְהוָה אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן-לְךָ נַחֲלָה לְרִשְׁתָּהּ” (דב’ טו,א-ד).
וכן “הִשָּׁמֶר לְךָ פֶּן-יִהְיֶה דָבָר עִם-לְבָבְךָ בְלִיַּעַל לֵאמֹר קָרְבָה שְׁנַת-הַשֶּׁבַע שְׁנַת הַשְּׁמִטָּה וְרָעָה עֵינְךָ בְּאָחִיךָ הָאֶבְיוֹן וְלֹא תִתֵּן לוֹ וְקָרָא עָלֶיךָ אֶל-יְהוָה וְהָיָה בְךָ חֵטְא” (שם,ט).

[הדברים פורסמו במקור על-ידי בפורום ביקורת המקרא בהיידפארק – 13/11/2012, עם עריכה קטנה]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.