בגדי כהונההמקור הכהנימזבח העולהס"כסתירות בחוקי התורה

האם היו למזבח העולה במקדש מדרגות?

בפרשת היתר הבמות בס’ הברית, נזכר איסור לעלות במדרגות למזבח: “וְלֹא-תַעֲלֶה בְמַעֲלֹת עַל-מִזְבְּחִי אֲשֶׁר לֹא-תִגָּלֶה עֶרְוָתְךָ עָלָיו” (שמ’ כ,כב). טעם האיסור, כי בעליה ב”מעלות” – מדרגות, יש גילוי ערוה. שכן בזמניהם לא נהגו ללבוש לבוש תחתון, אלא רק בגד עליון כעין שמלה.
האם ישנה סתירה לחוק זה ממקום אחר במקרא? ולמעשה האם למזבח במקדש דווקא כן היו מדרגות?

בספר יחזקאל מתואר מבנה המזבח עם “מעלות” – מדרגות. ראו “וּמַעֲלֹתֵהוּ פְּנוֹת קָדִים” (יחז’ מג,יז). תיאור זה סותר לכאורה את החוק הנ”ל האוסר עלייה למזבח באמצעות מעלות – מדרגות.

אף יש לשים לב שתיאור זה מהווה סתירה רק לפי הפרשנות החז”לית הרואה בחוק איסור העליה במעלות למזבח, איסור החל גם על המזבח של המשכן והמקדש.
שכן המקור הכוהני (ס”כ) בתורה, פותר את בעיית גילוי הערוה הנוצרת בעליה ב”מעלות” למזבח, באמצעות חיוב לבישת בגד תחתון – מכנסיים. ראו “וַעֲשֵׂה לָהֶם מִכְנְסֵי-בָד לְכַסּוֹת בְּשַׂר עֶרְוָה מִמָּתְנַיִם וְעַד-יְרֵכַיִם יִהְיוּ: וְהָיוּ עַל-אַהֲרֹן וְעַל-בָּנָיו בְּבֹאָם אֶל-אֹהֶל מוֹעֵד אוֹ בְגִשְׁתָּם אֶל-הַמִּזְבֵּחַ לְשָׁרֵת בַּקֹּדֶשׁ וְלֹא-יִשְׂאוּ עָו‍ֹן וָמֵתוּ חֻקַּת עוֹלָם לוֹ וּלְזַרְעוֹ אַחֲרָיו” (שמ’ כח,מב-מג).
כלומר, לפי ס”כ אין איסור עלייה למזבח על-גבי מעלות-מדרגות אם העולה לבוש במכנסיים שנועדו “לכסות בשר ערוה”.

מזבח העולה בספר יחזקאל

ואכן בתיאור לבוש הכהנים, מזכיר יחזקאל את המכנסיים – “וּמִכְנְסֵי פִשְׁתִּים יִהְיוּ עַל-מָתְנֵיהֶם” (יחז’ מד,יח).
נמצא איפוא, ע”פ דברי יחזקאל, שסביר להניח שגם המזבח בבית-ראשון היה עם מדרגות כמו בתיאור המזבח העתידי אותו הוא מתאר, ובניגוד לפרשנות החז”לית המאוחרת.

ישנם פרשנים מסורתיים שרצו לטעון שאף שיחזקאל משתמש במילה “מעלות”, אין כוונתו למדרגות אלא לכבשׁ. אך מעיון בשימוש במילה זו במקומות אחרים ביחזקאל והן במקרא בכלל, ברור ש”מעלות” הן מדרגות, אותה מילה הנזכרת גם באיסור העליה ב”מעלות” למזבח עצמו.
ראה “וּבְמַעֲלוֹת שֶׁבַע יַעֲלוּ בוֹ” (יחז’ מ,כב), וכן “וּמַעֲלוֹת שִׁבְעָה עֹלוֹתָו” (שם,כו), וכן “וּמַעֲלוֹת שְׁמוֹנֶה מַעֲלָו” (שם,לא), ועוד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.