המקור הכהניהשערת התעודותיעקביצחקעשיורבקה

האם יעקב ברח לחרן או הלך לשם בשליחות?

יעקב בורח לחרן אל לבן דודו ונשלח בידי הוריו כדי למצוא לו אשה.
האם מדובר בכלל בשני סיפורים שונים?


בסיום סיפור ברכת יצחק ליעקב ועשו, נאמר “וַיִּשְׂטֹם עֵשָׂו אֶת-יַעֲקֹב עַל-הַבְּרָכָה אֲשֶׁר בֵּרְכוֹ אָבִיו וַיֹּאמֶר עֵשָׂו בְּלִבּוֹ יִקְרְבוּ יְמֵי אֵבֶל אָבִי וְאַהַרְגָה אֶת-יַעֲקֹב אָחִי: וַיֻּגַּד לְרִבְקָה אֶת-דִּבְרֵי עֵשָׂו בְּנָהּ הַגָּדֹל וַתִּשְׁלַח וַתִּקְרָא לְיַעֲקֹב בְּנָהּ הַקָּטָן וַתֹּאמֶר אֵלָיו הִנֵּה עֵשָׂו אָחִיךָ מִתְנַחֵם לְךָ לְהָרְגֶךָ: וְעַתָּה בְנִי שְׁמַע בְּקֹלִי וְקוּם בְּרַח-לְךָ אֶל-לָבָן אָחִי חָרָנָה: וְיָשַׁבְתָּ עִמּוֹ יָמִים אֲחָדִים עַד אֲשֶׁר-תָּשׁוּב חֲמַת אָחִיךָ: עַד-שׁוּב אַף-אָחִיךָ מִמְּךָ וְשָׁכַח אֵת אֲשֶׁר-עָשִׂיתָ לּוֹ וְשָׁלַחְתִּי וּלְקַחְתִּיךָ מִשָּׁם לָמָה אֶשְׁכַּל גַּם-שְׁנֵיכֶם יוֹם אֶחָד” (בר’ כז,מא-מה).
על פי קטע זה יעקב נאלץ “לברוח” ל”חרן”, מפני כעסו של עשו עקב גניבת הברכות ממנו בידי יעקב.

אך מיד לאחר מכן נאמר כך: “וַתֹּאמֶר רִבְקָה אֶל-יִצְחָק קַצְתִּי בְחַיַּי מִפְּנֵי בְּנוֹת חֵת אִם-לֹקֵחַ יַעֲקֹב אִשָּׁה מִבְּנוֹת-חֵת כָּאֵלֶּה מִבְּנוֹת הָאָרֶץ לָמָּה לִּי חַיִּים: וַיִּקְרָא יִצְחָק אֶל-יַעֲקֹב וַיְבָרֶךְ אֹתוֹ וַיְצַוֵּהוּ וַיֹּאמֶר לוֹ לֹא-תִקַּח אִשָּׁה מִבְּנוֹת כְּנָעַן: קוּם לֵךְ פַּדֶּנָה אֲרָם בֵּיתָה בְתוּאֵל אֲבִי אִמֶּךָ וְקַח-לְךָ מִשָּׁם אִשָּׁה מִבְּנוֹת לָבָן אֲחִי אִמֶּךָ … וַיִּשְׁלַח יִצְחָק אֶת-יַעֲקֹב וַיֵּלֶךְ פַּדֶּנָה אֲרָם אֶל-לָבָן בֶּן-בְּתוּאֵל הָאֲרַמִּי אֲחִי רִבְקָה אֵם יַעֲקֹב וְעֵשָׂו” (בר’ כז,מו – כח,ה).
על-פי קטע זה יעקב לא “ברח” ולא ל”חרן”, אלא “הלך” ל”פדן ארם”. ובכלל מסיבה של שמירה על טהרת הגזע, ולא בריחה בגלל כעסו של עשו אחיו.

בקטע השני גם נאמר “מבנות חת כאלה“, למה הכוונה “כאלה”?
המילה “כאלה”, מצביעה לכאורה על המשך ישיר של הקטע אודות נשי עשו, ולא כקטע החוזר לנושא שדובר בעבר. מתאים יותר לומר “כאלה”, במשפט המשך לדיבור אודות מורת הרוח של יצחק ורבקה מנשות עשו, אבל לא מתאים לומר “כאלה” היכן שקטע ארוך קוטע את הרציפות של הנושא המדובר.
כנראה שדברים אלו מתייחסים לקטע אחר, שנקטע על-ידי סיפור גניבת הברכות. שם נאמר “וַיְהִי עֵשָׂו בֶּן-אַרְבָּעִים שָׁנָה וַיִּקַּח אִשָּׁה אֶת-יְהוּדִית בַּת-בְּאֵרִי הַחִתִּי וְאֶת-בָּשְׂמַת בַּת-אֵילֹן הַחִתִּי: וַתִּהְיֶיןָ מֹרַת רוּחַ לְיִצְחָק וּלְרִבְקָה” (בר’ כו,לד-לה).
הקטע המתחיל ב: “וַתֹּאמֶר רִבְקָה אֶל-יִצְחָק קַצְתִּי בְחַיַּי מִפְּנֵי בְּנוֹת חֵת” (כז,מו), הוא המשך ישיר של המסופר על מורת-הרוח של יצחק ורבקה מנשותיו החיתיות של עשו.

גם בקטע ההמשך בו מסופר שעשו שמע על “לכתו” של יעקב, אין זכר ל”בריחה” ול”חימה” של עשו, אלא רק לנושא הנשים החתיות.
ראה “וַיַּרְא עֵשָׂו כִּי-בֵרַךְ יִצְחָק אֶת-יַעֲקֹב וְשִׁלַּח אֹתוֹ פַּדֶּנָה אֲרָם לָקַחַת-לוֹ מִשָּׁם אִשָּׁה בְּבָרְכוֹ אֹתוֹ וַיְצַו עָלָיו לֵאמֹר לֹא-תִקַּח אִשָּׁה מִבְּנוֹת כְּנָעַן: וַיִּשְׁמַע יַעֲקֹב אֶל-אָבִיו וְאֶל-אִמּוֹ וַיֵּלֶךְ פַּדֶּנָה אֲרָם: וַיַּרְא עֵשָׂו כִּי רָעוֹת בְּנוֹת כְּנָעַן בְּעֵינֵי יִצְחָק אָבִיו: וַיֵּלֶךְ עֵשָׂו אֶל-יִשְׁמָעֵאל וַיִּקַּח אֶת-מָחֲלַת בַּת-יִשְׁמָעֵאל בֶּן-אַבְרָהָם אֲחוֹת נְבָיוֹת עַל-נָשָׁיו לוֹ לְאִשָּׁה” (בר’ כח,ו-ט).
כך שבעוד קטע אחד מתאר את עשו כמי שמתכנן לרצוח את יעקב, ולכן על יעקב לברוח מידית. הקטע האחרון מספר שעשו יודע שיעקב הולך אל לבן בשליחות אביו, אך הוא כלל לא מנסה לרדוף אחריו, וכלל לא יודע שיעקב ‘אמור’ לברוח ושהוא אמור לרצות לרצוח אותו.
קטע ההמשך אודות בנות-חת, אינו יודע כלל מבריחת יעקב, ולא משנאתו של עשו יעקב כלל. יש כאן לכאורה שני סיפורים שונים לחלוטין, סיפור של גניבת ברכות ובריחה של יעקב, וסיפור שני על מורת-רוח של יצחק ורבקה מנשות עשו ומבנות חת וכנען ושליחת יעקב לישא אשה מבנות משפחתו.

חרן, טורקיה

בקרב החוקרים מקובל, שיש כאן שני מקורות שונים:
המקור הכהני – מספר על מורת הרוח של יצחק ורבקה מנשותיו של עשו, ולפי מקור זה המניע לשליחת יעקב אל לבן הארמי היה לשם מציאת אשה כשרה בעיני הוריו. מקור זה מדבר על “הליכה” של יעקב אל “פדן ארם”, וגם משתמש במטבעות לשון כהניות כמו “אל שדי”, “יפרך ויברך”, “קהל עמים” ו”ארץ מגריך”.
המקור העממי – מספר כי יעקב “ברח” אל “חרן”, בגלל שהוא גנב לעשו את הברכות.

עם זאת יש לתהות האם הושע הכיר גירסה משולבת, ראו “וַיִּבְרַח יַעֲקֹב שְׂדֵה אֲרָם וַיַּעֲבֹד יִשְׂרָאֵל בְּאִשָּׁה וּבְאִשָּׁה שָׁמָר” (הו׳ יב,יג), גם בריחה וגם “שדה ארם” הלא היא “פדן ארם”.

[עיקר הדברים פורסמו על-ידי בפורום ביקורת המקרא בהיידפארק – 12/11/2012, עם תיקונים ותוספת]

This Post Has 5 Comments

  1. ירוק11 Reply

    לא רואה מדוע במקרה דנן אתה נזקק לשני מקורות. יש כאן סיפור קוהרנטי מאוד ויפה מאוד.
    לפני פרשיית גניבת הברכות מקדימה התורה לספר שיצחק ורבקה לא היו מרוצים מנשות עשיו, וזאת כרקע שיסביר את מה שיובא בסוף הענין. דרכו של המקרא בכך, כפי שמציין רשב”ם כמה פעמים בפירושו לתורה.
    לאורך כל הפרשה אנו רואים שרבקה פחדה / לא רצתה / לא יכלה, ובכל אופן בשורה התחתונה לא תקשרה עם יצחק, ולכן תיחמנה עם יעקב את גניבת הברכות. מסתבר שעשיו גם נזהר מלגלות ליצחק את מחשבות הנקמה שלו, הרי אנו רואים שכיבדו והחשיבו מאוד. לרבקה נודע על כך איכשהו, אבל לפי אותה מגמה הם העדיפו לא לגלות ליצחק את הצורך שהתעורר בהברחת יעקב מידי עשיו, ולכן השתמשה בסיפור על חוסר הנחת שלה מבנות כנען [שיתכן והיה אמת, אבל לא בשביל זה היתה שולחת אותו למרחקים כאלו וניתוק רב-שנים כזה.] וזו בדיוק הסיבה שהתורה מקדימה את מעשה בנות כנען לפרשת גניבת הברכות. אני לא רואה קושי במילת ‘כאלה’ לאור העובדה שהקורא אמור לקרוא את ההקדמה לפני הסיפור.
    יצחק קנה את הסיפור, וגם עשיו, שלא ידע שרבקה גילתה על תוכניתו להרוג את יעקב. סיפור ממש מושלם ויפה, מדוע יש כאן צורך למקורות נפרדים?

    • אלי Reply

      הנקודה אינה מה הסיבה שהלך יעקב לחרן, שבהחלט ייתכן שהלך משתי סיבות. הנקודה היא שהקטע אודות בנות חת ולקיחת בת ישמעאל כלל אינו יודע מבריחתו של יעקב. הקטע מספר על עשו, שהוא יודע הולך ללבן בשליחות אביו והוא כלל לא מנסה לרדוף אחריו ויותר מכך הוא כלל לא יודע שיעקב ׳אמור׳ לברוח.
      לא הייתי אומר שיש כאן הכרח בלתי ניתן ליישוב, אבל קשה לראות כאן סיפור אחד ויחיד.

      נ.ב. ב2012 גם לא הסכמת איתי בתחילה ובטענות דומות, אך לאחר 3 שנים ב2015 חזרת והסכמת איתי וכתבת "עתה אני חושב שהגישה הזאת שהציג מקרא צודקת מאוד, ויש לה ראיות גדולות", כנראה בעקבות הסתירה בשמות נשות עשיו וזמן התיישבותו בשעיר וההתגלויות השונות בבית-אל וכו׳. אז יש לי סבלנות😀

  2. ירוק11 Reply

    אכן, לאחר מכן הזכירוני. אבל כמדומני שהסכמתי לגישה הזאת בגלל הראיות הלשוניות כמו פדן ארם, ואלו שהזכרת. אבל כאן בפוסט הזה תפסת עיקר את סתירות התוכן לכאורה, ובזה אינני רואה קושי כלל.
    נראה שהבנת שהבריחה מעשיו היתה סוג של בריחה שהוא לא היה אמור לדעת להיכן יעקב הלך. מדוע לחשוב כך? הרעיון היה שיהיו רחוקים זה מזה, ולא חשבו שעשיו ישקיע מאמצים כה רבים כדי לרדוף אחריו ולהרוג אותו, החשש היה שאם יסתובב לידו הוא עשוי להרוג אותו, או יותר מסתבר ‘לארגן’ איזו תאונה שיעקב ימצא בה את מותו. אבל כמובן שרבקה לא רצתה לספר לו שיעקב בורח מפניו, ולכן אפתה את הסיפור על בנות חת שכפי שכתבתי – יתכן שגם היה אמיתי.

  3. דוד Reply

    פרק ל”א נוקט שיעקב היה בפדן ארם אך מאידך נראה בפסוק 13 בפרק זה שהוא מכיר בפרשיית הקמת המצבה הראשונה ונדירת הנדר של יעקב אע”פ ששם הפרשה משתמשת בשם חרן.

    • אלי Reply

      ר”א פרידמן (בספרו מי כתב את התנ”ך, עמ’ 222-221)” מחלק את המקורות בנושא כך:
      מקור י’: כח,א-יא(1), יג-טז, יט; לא,ג, יז-יח(1), מט.
      מקור א’: כח,יא(2)-יב, יז-יח, כ,כב; לא,א-ב, ד-טז, יט,מט, נ-נד.
      מקור כ’: לא,יח(2).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.