אלילותדבריםדויטרונומייאשיהומלוכהמצריםנישואי תערובתקרבן הפסחשלמה

שלמה המלך – חיובי או שלילי? שתי תפישות במקרא

הרושם המקובל והבולט ליחס כלפי שלמה המלך, הוא היותו מלך חיובי, בונה המקדש, חכם וצדיק, גם יוחסו לו (שלא בצדק) כמה מספרי המקרא, כמו שיר-השירים, משלי וקהלת.
לעומת רושם זה ישנם גם פסוקים המציגים את שלמה בצורה שלילית, כמלך חוטא – עובד אלילים, כך כבר בתיאור ימיו:

וְהַמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה אָהַב נָשִׁים נָכְרִיּוֹת רַבּוֹת וְאֶת בַּת פַּרְעֹה מוֹאֲבִיּוֹת עַמֳּנִיּוֹת אֲדֹמִיֹּת צֵדְנִיֹּת חִתִּיֹּת: מִן הַגּוֹיִם אֲשֶׁר אָמַר יְהוָה אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֹא תָבֹאוּ בָהֶם וְהֵם לֹא יָבֹאוּ בָכֶם אָכֵן יַטּוּ אֶת לְבַבְכֶם אַחֲרֵי אֱלֹהֵיהֶם בָּהֶם דָּבַק שְׁלֹמֹה לְאַהֲבָה: וַיְהִי לוֹ נָשִׁים שָׂרוֹת שְׁבַע מֵאוֹת וּפִלַגְשִׁים שְׁלֹשׁ מֵאוֹת וַיַּטּוּ נָשָׁיו אֶת לִבּוֹ: וַיְהִי לְעֵת זִקְנַת שְׁלֹמֹה נָשָׁיו הִטּוּ אֶת לְבָבוֹ אַחֲרֵי אֱלֹהִים אֲחֵרִים וְלֹא הָיָה לְבָבוֹ שָׁלֵם עִם יְהוָה אֱלֹהָיו כִּלְבַב דָּוִיד אָבִיו: וַיֵּלֶךְ שְׁלֹמֹה אַחֲרֵי עַשְׁתֹּרֶת אֱלֹהֵי צִדֹנִים וְאַחֲרֵי מִלְכֹּם שִׁקֻּץ עַמֹּנִים: וַיַּעַשׂ שְׁלֹמֹה הָרַע בְּעֵינֵי יְהוָה וְלֹא מִלֵּא אַחֲרֵי יְהוָה כְּדָוִד אָבִיו: אָז יִבְנֶה שְׁלֹמֹה בָּמָה לִכְמוֹשׁ שִׁקֻּץ מוֹאָב בָּהָר אֲשֶׁר עַל פְּנֵי יְרוּשָׁלִָם וּלְמֹלֶךְ שִׁקֻּץ בְּנֵי עַמּוֹן: וְכֵן עָשָׂה לְכָל נָשָׁיו הַנָּכְרִיּוֹת מַקְטִירוֹת וּמְזַבְּחוֹת לֵאלֹהֵיהֶן” (מל”א יא,א-ח).

הבמות האליליות האלה, עמדו, כפי המסופר, עד ימי יאשיהו: “וְאֶת הַבָּמוֹת אֲשֶׁר עַל פְּנֵי יְרוּשָׁלִַם אֲשֶׁר מִימִין לְהַר הַמַּשְׁחִית אֲשֶׁר בָּנָה שְׁלֹמֹה מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל לְעַשְׁתֹּרֶת שִׁקֻּץ צִידֹנִים וְלִכְמוֹשׁ שִׁקֻּץ מוֹאָב וּלְמִלְכֹּם תּוֹעֲבַת בְּנֵי עַמּוֹן טִמֵּא הַמֶּלֶךְ” (מל”ב כג,יג).

כעונש על כך, לדברי הכותב, בא פילוג המלוכה:
וַיִּתְאַנַּף יְהוָה בִּשְׁלֹמֹה כִּי נָטָה לְבָבוֹ מֵעִם יְהוָה אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל הַנִּרְאָה אֵלָיו פַּעֲמָיִם: וְצִוָּה אֵלָיו עַל הַדָּבָר הַזֶּה לְבִלְתִּי לֶכֶת אַחֲרֵי אֱלֹהִים אֲחֵרִים וְלֹא שָׁמַר אֵת אֲשֶׁר צִוָּה יְהוָה: וַיֹּאמֶר יְהוָה לִשְׁלֹמֹה יַעַן אֲשֶׁר הָיְתָה זֹּאת עִמָּךְ וְלֹא שָׁמַרְתָּ בְּרִיתִי וְחֻקֹּתַי אֲשֶׁר צִוִּיתִי עָלֶיךָ קָרֹעַ אֶקְרַע אֶת הַמַּמְלָכָה מֵעָלֶיךָ וּנְתַתִּיהָ לְעַבְדֶּךָ” (מל”א יא,ט-יא).

כך גם בהמשך:
וַיֹּאמֶר לְיָרָבְעָם קַח לְךָ עֲשָׂרָה קְרָעִים כִּי כֹה אָמַר יְהוָה אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל הִנְנִי קֹרֵעַ אֶת הַמַּמְלָכָה מִיַּד שְׁלֹמֹה […] יַעַן אֲשֶׁר עֲזָבוּנִי1 וַיִּשְׁתַּחֲווּ לְעַשְׁתֹּרֶת אֱלֹהֵי צִדֹנִין לִכְמוֹשׁ אֱלֹהֵי מוֹאָב וּלְמִלְכֹּם אֱלֹהֵי בְנֵי עַמּוֹן וְלֹא הָלְכוּ בִדְרָכַי לַעֲשׂוֹת הַיָּשָׁר בְּעֵינַי וְחֻקֹּתַי וּמִשְׁפָּטַי כְּדָוִד אָבִיו” (שם,לא-לג).

שלמה מתואר גם כמלך עריץ וקשה, וכמי שמדיניותו כלפי נתיניו הביא לפילוג המלוכה, כך האשימו העם את שלמה בדברם לרחבעם בנו: “אָבִיךָ הִקְשָׁה אֶת עֻלֵּנוּ וְאַתָּה עַתָּה הָקֵל מֵעֲבֹדַת אָבִיךָ הַקָּשָׁה וּמֵעֻלּוֹ הַכָּבֵד אֲשֶׁר נָתַן עָלֵינוּ וְנַעַבְדֶךָּ” (מל”א יב,ד), ורחבעם גם לא מתכחש לכך: “אָבִי הֶעְמִיס עֲלֵיכֶם עֹל כָּבֵד וַאֲנִי אוֹסִיף עַל עֻלְּכֶם אָבִי יִסַּר אֶתְכֶם בַּשּׁוֹטִים וַאֲנִי אֲיַסֵּר אֶתְכֶם בָּעַקְרַבִּים” (שם,יא).

יצויין שכל הפן השלילי הזה כלפי שלמה, בעיקר במה שנוגע להיותו עובד אלילים, הושמט בס’ דברי הימים מאוחר יותר.

שלמה המלך, ציור מ-1866

חוק המלך – “אל תהיה שלמה”

מעניין הדבר שס’ מלכים מציג את שני הצדדים של שלמה, החיוביים והשליליים לכאורה. עם זאת “חוק המלך” הדויטרונומיסטי הוא כל כולו ‘אנטי שלמה’, וזועק למלך – “אל תהיה שלמה” – עד כדי כך.

נאמר “רַק לֹא יַרְבֶּה לּוֹ סוּסִים וְלֹא יָשִׁיב אֶת הָעָם מִצְרַיְמָה לְמַעַן הַרְבּוֹת סוּס וַיהוָה אָמַר לָכֶם לֹא תֹסִפוּן לָשׁוּב בַּדֶּרֶךְ הַזֶּה עוֹד: וְלֹא יַרְבֶּה לּוֹ נָשִׁים וְלֹא יָסוּר לְבָבוֹ וְכֶסֶף וְזָהָב לֹא יַרְבֶּה לּוֹ מְאֹד” (דב’ יז,טז-יז).

אלה הם האיסורים שהמקור הדויטרונומיסטי מטיל על המלך:

  1. לא ירבה המלך סוסים (ממצרים).
  2. לא ירבה נשים.
  3. לא ירבה כסף וזהב.

המלך המקראי היחיד המתואר כמי שנהג למעשה ההיפך משלושת האיסורים האלה – הוא שלמה!

ריבוי סוסים:
וַיְהִי לִשְׁלֹמֹה אַרְבָּעִים אֶלֶף אֻרְוֹת סוּסִים לְמֶרְכָּבוֹ וּשְׁנֵים עָשָׂר אֶלֶף פָּרָשִׁים” (מל”א ה,ו), “וַיֶּאֱסֹף שְׁלֹמֹה רֶכֶב וּפָרָשִׁים וַיְהִי לוֹ אֶלֶף וְאַרְבַּע מֵאוֹת רֶכֶב וּשְׁנֵים עָשָׂר אֶלֶף פָּרָשִׁים וַיַּנְחֵם בְּעָרֵי הָרֶכֶב וְעִם הַמֶּלֶךְ בִּירוּשָׁלִָם: […] וּמוֹצָא הַסּוּסִים אֲשֶׁר לִשְׁלֹמֹה מִמִּצְרָיִם וּמִקְוֵה סֹחֲרֵי הַמֶּלֶךְ יִקְחוּ מִקְוֵה בִּמְחִיר: וַתַּעֲלֶה וַתֵּצֵא מֶרְכָּבָה מִמִּצְרַיִם בְּשֵׁשׁ מֵאוֹת כֶּסֶף וְסוּס בַּחֲמִשִּׁים וּמֵאָה וְכֵן לְכָל מַלְכֵי הַחִתִּים וּלְמַלְכֵי אֲרָם בְּיָדָם יֹצִאוּ” (מל”א י,כו-כט).

ריבוי נשים – “וְלֹא יָסוּר לְבָבוֹ”:
וְהַמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה אָהַב נָשִׁים נָכְרִיּוֹת רַבּוֹת וְאֶת בַּת פַּרְעֹה מוֹאֲבִיּוֹת עַמֳּנִיּוֹת אֲדֹמִיֹּת צֵדְנִיֹּת חִתִּיֹּת: מִן הַגּוֹיִם אֲשֶׁר אָמַר יְהוָה אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֹא תָבֹאוּ בָהֶם וְהֵם לֹא יָבֹאוּ בָכֶם אָכֵן יַטּוּ אֶת לְבַבְכֶם אַחֲרֵי אֱלֹהֵיהֶם בָּהֶם דָּבַק שְׁלֹמֹה לְאַהֲבָה: וַיְהִי לוֹ נָשִׁים שָׂרוֹת שְׁבַע מֵאוֹת וּפִלַגְשִׁים שְׁלֹשׁ מֵאוֹת וַיַּטּוּ נָשָׁיו אֶת לִבּוֹ” (מל”א יא,א-ג).

ריבוי כסף וזהב:
וַיְהִי מִשְׁקַל הַזָּהָב אֲשֶׁר בָּא לִשְׁלֹמֹה בְּשָׁנָה אֶחָת שֵׁשׁ מֵאוֹת שִׁשִּׁים וָשֵׁשׁ כִּכַּר זָהָב: לְבַד מֵאַנְשֵׁי הַתָּרִים וּמִסְחַר הָרֹכְלִים וְכָל מַלְכֵי הָעֶרֶב וּפַחוֹת הָאָרֶץ” (מל”א י,יד-טו), “וְכֹל כְּלֵי מַשְׁקֵה הַמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה זָהָב וְכֹל כְּלֵי בֵּית יַעַר הַלְּבָנוֹן זָהָב סָגוּר אֵין כֶּסֶף לֹא נֶחְשָׁב בִּימֵי שְׁלֹמֹה לִמְאוּמָה” (שם,כא), וַיִּתֵּן הַמֶּלֶךְ אֶת הַכֶּסֶף בִּירוּשָׁלִַם כָּאֲבָנִים וְאֵת הָאֲרָזִים נָתַן כַּשִּׁקְמִים אֲשֶׁר בַּשְּׁפֵלָה לָרֹב” (שם,כז).


“חוק המלך” נכתב אמנם כחוק המתנגד לדמותו של שלמה, אך מעניין לציין שבסיפור על שלמה, מחבר ס’ מלכים אינו מאשים את שלמה שעבר על חוק זה אלא על חוקים אחרים. כך לגבי נשיו הרבות, החטא לדבריו הוא דווקא היותן נכריות ולא היותן רבות: “מִן הַגּוֹיִם אֲשֶׁר אָמַר יְהוָה אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֹא תָבֹאוּ בָהֶם וְהֵם לֹא יָבֹאוּ בָכֶם אָכֵן יַטּוּ אֶת לְבַבְכֶם אַחֲרֵי אֱלֹהֵיהֶם בָּהֶם דָּבַק שְׁלֹמֹה לְאַהֲבָה” (מל”א יא,ב).

נראה איפוא שמחבר ס’ מלכים, לפחות זה שתיאר את ימי שלמה, עדיין לא הכיר את חוק המלך.

נמצא, שלצד דמותו החיובית של שלמה המצטיירת ממקומות רבים במקרא, ישנה גם הצגה שלילית של דמותו של שלמה במקרא, עד כדי שהוא הופך לסמל למה שמלך לא אמור לעשות.

האם היפוכו של שלמה הוא יאשיהו הצדיק?

יאשיהו אינו מתואר כמי שעבר על האיסורים המוטלים על המלך, הוא מתואר כצדיק המושלם (מל”ב כג,כה), הוא זה שכאמור גם מתואר כמי שטימא את הבמות האליליות שבנה שלמה, הוא אף קיים לכאורה חלק אחר ב”חוק המלך” – החזקת ספר התורה וקיום הנאמר בו:
וְהָיָה כְשִׁבְתּוֹ עַל כִּסֵּא מַמְלַכְתּוֹ וְכָתַב לוֹ אֶת מִשְׁנֵה הַתּוֹרָה הַזֹּאת עַל סֵפֶר מִלִּפְנֵי הַכֹּהֲנִים הַלְוִיִּם: וְהָיְתָה עִמּוֹ וְקָרָא בוֹ כָּל יְמֵי חַיָּיו לְמַעַן יִלְמַד לְיִרְאָה אֶת יְהוָה אֱלֹהָיו לִשְׁמֹר אֶת כָּל דִּבְרֵי הַתּוֹרָה הַזֹּאת וְאֶת הַחֻקִּים הָאֵלֶּה לַעֲשֹׂתָם: לְבִלְתִּי רוּם לְבָבוֹ מֵאֶחָיו וּלְבִלְתִּי סוּר מִן הַמִּצְוָה יָמִין וּשְׂמֹאול לְמַעַן יַאֲרִיךְ יָמִים עַל מַמְלַכְתּוֹ הוּא וּבָנָיו בְּקֶרֶב יִשְׂרָאֵל” (דב’ יז,יח-כ).

אם חוק המלך נכתב כ’אנטי שלמה’ ו’פרו-יאשיהו’, הוא נכתב כנראה בימי חייו של יאשיהו (או עכ”פ לפני החורבן), מכיון ש”לְמַעַן יַאֲרִיךְ יָמִים עַל מַמְלַכְתּוֹ הוּא וּבָנָיו בְּקֶרֶב יִשְׂרָאֵל” לא נתקיים בו.

מעניין לציין חיזוק לקשר בין “חוק המלך” ובין דמותו החיובית של יאשיהו, הוא העויינות בחוק כלפי מצרים – “וְלֹא יָשִׁיב אֶת הָעָם מִצְרַיְמָה” (דב’ יז,טז). מה שמסביר מדוע יאשיהו מציין דווקא את הקרבת הפסח – המסמל את השחרור משלטון מצרים – ברוב עם בירושלים ע”פ החוק הדויטרונומיסטי (מל”ב כג,כא-כג), ואת העויינות של יאשיהו כלפי מצרים שמרד במלך מצרים ונהרג על ידו: “בְּיָמָיו עָלָה פַרְעֹה נְכֹה מֶלֶךְ מִצְרַיִם עַל מֶלֶךְ אַשּׁוּר עַל נְהַר פְּרָת וַיֵּלֶךְ הַמֶּלֶךְ יֹאשִׁיָּהוּ לִקְרָאתוֹ וַיְמִיתֵהוּ בִּמְגִדּוֹ כִּרְאֹתוֹ אֹתוֹ” (שם,כט).

  1. הנוסח המקורי היה כפי הנראה “עזבני”, וכך בהמשך “וישתחוה” ו”ולא הלך” – מכיון שהנשוא הוא שלמה כפי שמצוין בתחילה וגם בסיום “כדוד אביו”. נוסח כזה עולה גם מתרגום-השבעים.

This Post Has 7 Comments

  1. ירוק11 Reply

    שלום מקרא
    אוהב כתמיד לקרוא את הפוסטים המעניינים והמחכימים שלך.
    מהפוסט שלך עולה שהכרונולוגיה – בגדול – היא כך:
    1. מלכים
    2. ספר דברים (או לפחות חוק המלך) שמשתדל ממש להשחיר את דמותו של דלמה
    3. דברי הימים (משתדל לטהר את דמותו של שלמה, במסגרת המגמה הכללית לפאר את מלכות בית דוד)

    • admin Reply

      חוק המלך שייך לכאורה לרובד השני של ס”ד, זה שנכתב לאחר החורבן.

      • ירוק11 Reply

        וספר דברי הימים?

        • admin Reply

          דבה”י בוודאי מאוחר יותר, מהמאה ה-4 לפנה”ס לכל המוקדם – תקופת בית-שני.

  2. שמוליק Reply

    גם לפי התמונה של ספר מלכים עולה תמונה מעניינת. עולה רגל שהגיע לירושלים בימי בית ראשון, נתקל באוסף עצום של מזבחות לעבודה זרה, שכל המלכים הצדיקים, אסא, יהושפט, יותם וחזקיהו לא הרסו אותםם.

    • admin Reply

      אכן.. מוזר ומעניין מה זה אומר באמת אומר על האמונות שרווחו אז בעם.

  3. Pingback: הביקורת על שלמה המלך והיחס לפולחן הבמות - מקרא וביקורת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.