אביתר הכהןדוד המלךמשמרות הכהנים והלוייםנוסח המסורהעריכת המקרא

משמרות הכהונה של דבה”י ודמות בדיונית שנוצרה מטעות סופר

בפוסט זה נראה סיבה נוספת לפקפק בתיאוריו של מחבר דבה”י אודות משמרות הכהונה והלוייה, זאת בעקבות שימושו בדמות בדיונית, דמות שנוצרה מטעות סופר בספר שמואל!

אודות השמדת נוב עיר הכהנים בידי שאול המלך נאמר “וְאֵת נֹב עִיר הַכֹּהֲנִים הִכָּה לְפִי חֶרֶב מֵאִישׁ וְעַד אִשָּׁה מֵעוֹלֵל וְעַד יוֹנֵק וְשׁוֹר וַחֲמוֹר וָשֶׂה לְפִי חָרֶב: וַיִּמָּלֵט בֵּן אֶחָד לַאֲחִימֶלֶךְ בֶּן אֲחִטוּב וּשְׁמוֹ אֶבְיָתָר וַיִּבְרַח אַחֲרֵי דָוִד” (שמ”א כב,יט-כ).
אחימלך בן אחיטוב הוא זהה כפי הנראה עם אחיה בן אחיטוב: “וַאֲחִיָּה בֶן אֲחִטוּב אֲחִי אִיכָבוֹד בֶּן פִּינְחָס בֶּן עֵלִי כֹּהֵן יְהוָה בְּשִׁלוֹ” (שמ”א יד,ג).

דמותו של אביתר חוזרת ונשנית שוב ושוב בספר שמואל כמי שכיהן לצד צדוק הכהן כל תקופת מלכותו של דוד, לדוגמה “וְצָדוֹק וְאֶבְיָתָר כֹּהֲנִים” (שמ”ב כ,כה), הוא המשיך לכהן גם בתחילת מלכותו של שלמה, לדוגמה “וְצָדוֹק וְאֶבְיָתָר כֹּהֲנִים” (מל”א ד,ד), ובו מימש שלמה את הנבואה שנאמרה על בית עלי: “וַיְגָרֶשׁ שְׁלֹמֹה אֶת אֶבְיָתָר מִהְיוֹת כֹּהֵן לַיהוָה לְמַלֵּא אֶת דְּבַר יְהוָה אֲשֶׁר דִּבֶּר עַל בֵּית עֵלִי בְּשִׁלֹה” (מל”א ב,כז).

והנה אנו מוצאים אזכור בודד בספר שמואל לדמות בשם אחימלך בן אביתר ברשימת נושאי התפקידים במלכות דוד: “וְצָדוֹק בֶּן אֲחִיטוּב וַאֲחִימֶלֶךְ בֶּן אֶבְיָתָר כֹּהֲנִים” (שמ”ב ח,יז). דמות זו אינה נזכרת שוב לא בספר שמואל ולא בספר מלכים.
בגלל שאנו יודעים שהכהן ששירת לצד צדוק הכהן היה אביתר בן אחיטוב כנ”ל, סביר להניח שהאזכור הבודד הלזה לאחימלך בן אביתר, אזכור שגם סותר את האזכורים האחרים לכהונתו של אביתר בן אחיטוב, אינו אלא טעות סופר שבלבל את הסדר, והגירסה המקורית היתה אף היא “אביתר בן אחימלך” כמי שכיהן עם צדוק ככהנים במלכות דוד.

טעות זו חוזרת ונשנית בספר דבה”י, אך עם טעות העתקה חדשה אבימלך במקום אחימלך: “וְצָדוֹק בֶּן אֲחִיטוּב וַאֲבִימֶלֶךְ בֶּן אֶבְיָתָר כֹּהֲנִים” (דבה”א יח,טז). אך מאזכורים נוספים של דמות זו בדבה”י עולה שהמחבר התכוין לדמותו של אחימלך בן אביתר, זה מטעות הסופר הנ”ל.

אך בניגוד לאיזכור הבודד לאחימלך בן אביתר בספר שמואל, דבה”י מזכיר דמות זו מספר פעמים!

כך לגבי חלוקת משמרות הכהנים: “וַיֶּחָלְקֵם דָּוִיד וְצָדוֹק מִן בְּנֵי אֶלְעָזָר וַאֲחִימֶלֶךְ מִן בְּנֵי אִיתָמָר לִפְקֻדָּתָם בַּעֲבֹדָתָם” (דבה”א כד,א), וכן “וַיִּכְתְּבֵם שְׁמַעְיָה בֶן נְתַנְאֵל הַסּוֹפֵר מִן הַלֵּוִי לִפְנֵי הַמֶּלֶךְ וְהַשָּׂרִים וְצָדוֹק הַכֹּהֵן וַאֲחִימֶלֶךְ בֶּן אֶבְיָתָר וְרָאשֵׁי הָאָבוֹת לַכֹּהֲנִים וְלַלְוִיִּם” (שם,ו), וכן “וַיַּפִּילוּ גַם הֵם גּוֹרָלוֹת לְעֻמַּת אֲחֵיהֶם בְּנֵי אַהֲרֹן לִפְנֵי דָוִיד הַמֶּלֶךְ וְצָדוֹק וַאֲחִימֶלֶךְ וְרָאשֵׁי הָאָבוֹת לַכֹּהֲנִים וְלַלְוִיִּם” (שם,לא).

על ערעור אמינותו של מחבר דבה”י בנוגע לייסוד משמרות כהונה והלוויה ראו כאן, שימושו בדמות שנוצרה כפי הנראה מטעות סופר כנ”ל, מערערת עוד יותר את אמינותו בענין.

This Post Has 2 Comments

  1. Pingback: מי ייסד את משמרות הכהנים והלוויים? - מקרא וביקורת

  2. hrue11 Reply

    וואו, יפהפה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.