אפרים (שבט)אשר (שבט)בנימין (שבט)גד (שבט)דן (שבט)זבולון (שבט)יהודה (שבט)יששכר (שבט)לוי (שבט)מואבממלכת יהודהממלכת ישראלמנשה (שבט)נפתלי (שבט)ראובן (שבט)שבטי ישראלשמעון (שבט)

מהי הריאליה ההיסטורית מאחורי חלוקת השבטים לארבע אמהות?

שבטי ישראל נחלקו במקרא לארבע קבוצות, כשכל קבוצה משוייכת לאמא שונה: רחל, לאה, בלהה וזלפה. כשבני שתי הקבוצות הראשונות מוגדרים “בני הגבירות” ובני שתי הקבוצות השניות מוגדרים “בני השפחות”.
האם ואיזה מציאות היסטורית עומדת מאחורי חלוקות אלו?

רציתי להציע את ההשערה הבאה.

חלוקת הקבוצות היא כזו:
בני הגבירה – בני רחל: יוסף (אפרים ומנשה) ובנימין.
בני הגבירה – בני לאה: ראובן, שמעון, לוי, יהודה, יששכר וזבולון.
בני השפחה – בני בלהה: דן ונפתלי.
בני השפחה – בני זלפה: גד ואשר.

כשמעיינים במפה של נחלות שבטי ישראל (ע”פ חלוקת הנחלות בס’ יהושע) ניתן להבחין בנקודה מעניינת.

כשמשווים את חלוקת השבטים לאמהות לחלוקת הנחלות, ניתן להבחין שחלוקת השבטים לאמהות היא כעיקרון חלוקה גאוגרפית במעגלים (לא אסתטית, אבל עדיין בולטת לעין).
1) הגרעין האמצעי – בני רחל – שבטי יוסף (אפרים ומנשה) ובנימין.
2) המעגל הקרוב – בני לאה – הקרובים מדרום, יהודה ושמעון (שהיוו חלק מנחלת יהודה), ראובן, לוי (שישב מפוזר בין השבטים). הקרובים מצפון – יששכר וזבולון.
3) המעגל הרחוק – בני בלהה – נפתלי ודן (שישב בסופו של דבר בצפון למזרחו של נפתלי).
ישנם עוד שני שבטים חריגים, שגם אינם שייכים לאף מעגל, אינם קרובים זה לזה, ועדיין משוייכים לאמא משותפת רק לשניהם – גד ואשר.

מה ההסבר לזה?

השערתי היא כזו. הרעיון של האמהות הוא רעיון שנוצר בממלכת ישראל מנקודת הראות של השלטון וההשתלטות של ממלכת ישראל על כלל שבטי ישראל.
הגרעין של ממלכת ישראל (לא זו המכונה “הממלכה המאוחדת”), הינם למעשה “בני רחל” – שבטי יוסף, אפרים ומנשה, ובנימין.
המעגל הקרוב – “בני לאה” – הינם השבטים הראשונים בזמן עליהם היתה שליטה של ממלכת ישראל, בין אם ישירה כמו ראובן, יששכר וזבולון (ולוי), ובין אם יחס של ואסל שקיבלו השבטים יהודה ושמעון יושבי ממלכת יהודה.
בשלב מאוחר להם, באה (לפי השערה זו) השליטה הישראלית על שניים מהשבטים בצפון המזרחי – דן ונפתלי – “בני בלהה”.
ורק בסוף, אחרונים, באה השליטה על שני השבטים האחרונים – “בני זלפה” – אשר בצפון המערבי וגד בעבר הירדן המזרחי.

כלומר, השערתי היא שהחלוקת לאמהות משקפת חלוקה גיאוגרפית סכמטית המשקפת את השלבים בהתפשטות השליטה הישראלית על “שבטי ישראל” לאורך זמן.
בני הגבירות מול בני השפחות משקף גם גם הוא מצד אחד חלוקה בזמן כנ”ל, ומצד שני אולי גם את החשיבות המשנית של שבטי השפחות בעיני השלטון והזהות הישראלית.

שבט גד

אסמכתא מעניינת לאיחור שיוכו של שבט גד לזהות הקולקטיבית הישראלית, ניתן לראות מתוך מצבת מישע, שם משתמע מדבריו של מישע מלך מואב שהוא אינו רואה ב”איש גד” (אנשי גד) חלק מהישראלים, כשהוא רואה בבני גד שבט אוטוכתוני (מקומי) היושב במקומו “מעולם” (כהנגדה לשליטה הישראלית במקום אותה הביא מישע לסיומה).
אין זה אומר שבני גד עצמם לא ראו בעצמם ישראלים כלל, אלא זה מרמז על כך ששיוכם לקולקטיב הישראלי הוא מאוחר, עד שמישע המואבי באמצע המאה ה-9 לפנה”ס עדיין לא רואה בהם ישראלים.

רמז אפשרי נוסף לכך, הוא משירת דבורה. שירת דבורה משקפת לדברי חוקרים רבים תקופה קדומה יותר, טרום תקופת  המלוכה. והנה יש בה משהו חריג. בשירה נזכרים רוב שבטי ישראל (כששני החצאים של מנשה, מכונים מכיר, שישב בערב הירדן המערבי, וגלעד שישב בגלעד בעבר הירדן המזרחי), מלבד כמה חריגים: גד, לוי, יהודה ושמעון.
לוי מובן מדוע אינו נזכר, מכיון שלכאורה כלל לא ראו השבטים האחרים בלוי שבט לוחם, כשהוא חסר נחלה עצמאית.
יהודה ושמעון, מובן על רקע ישיבתם בדרום, מה שהביא לכך שייתכן ולא ראו בהם אז חלק מהקולקטיב הישראלי.
אך מדוע לא נזכרו בני גד? ייתכן שיש כאן איפוא רמז נוסף לאיחור שיוכו לזהות הקולקטיבית הישראלית.

This Post Has 5 Comments

  1. zelig yakobi Reply

    הערה צדדית. לפי המפה שלך זבולון אינו שוכן לחוף ימים.

    • אלי Reply

      נכון. המפה הזאת היא לפי חלוקת הנחלות בס׳ יהושע.

  2. עמית Reply

    השערה מעניינת, אם כי בספר של פינקלשטיין על ממלכת ישראל, מדובר על כך שהאזור הצפוני ביותר, שצופף לפחות לחלק משבט נפתלי, והחלק הצפוני של הנחלות בעבר הירדן, עברו לשלטון ישראלי רק בימי ירבעם השני, ואילו החלק של שבט ראובן שגובל במואב עבר לשליטה מואבית אחרי ימי בית אחאב ולא חזר.

    • אלי Reply

      אני לגמרי פתוח לשיפוץ ההשערה..
      הכיוון באמת לתקופה שיא ההתפשטות של ממלכת ישראל הוא כפי הנראה ימי ירבעם השני. זה שמצד שני בתקופה זו כבר לא החזיקו בחלק מהשטחים לא חייב להיות סותר, אם עכ”פ אותם שטחים (כמו של ראובן) היו מתקופת ההתפשטות הראשונית.
      עכ”פ הגיוני בעיני שההתפשטות הטריטוריאלית היא רק חלק מהתשובה לשאלת החלוקה לאמהות. בדרך כלל המציאות יותר מורכבת מהסבר פשטני אחד ויחיד.

  3. Oded Israeli Reply

    א. דוד כנראה היה מלך “ישראלי” ממוצא אפרתי – ממשפחה אפרתית במקור, שהתנחלה על גבול שבטי בנימין ויהודה. כנראה שהעובדה הזו איפשרה לו לקשור קשרים ולאחד את יושבי אזור יהודה ויושבי אזור השומרון לממלכה אחת. גם הבחירה בירושלים, שנמצאת על הגבול בין יהודה והשומרון, ולא בחברון שבלב יהודה, מצביעה על קיומה של ממלכה מאוחדת…

    ב. שבט יהודה כנראה נזכר בעבר בשירת דבורה, אך כשבט משני לאפרים – ואולי לכן לימים הוא הושמט משם: “אפרים שבראשם עמלק (הכוונה ליהושע הקיני) – יהודה אחריך, בנימין בעממיך”… בשירת יהושע המסתתרת בתהילים ס”ח (שהיא מקבילה לשירת דבורה, ומתארת את המלחמה נגד יבין ומלכי כנען על “מי מגידו” בתור מלחמה על “מרום” [קרי “מי מרום”]), יהודה נזכר כאחד השבטים “הפריפריאליים” (יחד עם בנימין, זבולון ונפתלי) אשר “רודים” במי ממלכי כנען השבויים, ו”רוגמים” אותם באבנים, ומחלקים שלל, בגילגל שליד אדם העיר (שם עמד אז אוהל המשכן הקיני של האל יהוה)…

    ג. “שבט לוי” נזכר בסיפור דבורה ובשירת דבורה, אך לא בשמו זה, אלא בתור “חבר (שבטי) הקיני”, וגם בתור “עמלק”, רחמנא ליצלן…

    הכיצד זה “עמלק” דווקא?

    ובכן אחרי שחובב/יהושע הקיני ובני בריתו העמלקים כבשו את יריחו בימי אהוד בן-גרא, אך התקשו בכיבוש העי שבמעלה ההר (שם נהדפו תחילה על ידי אהוד בן גרא, שהניסם עד מעברות הירדן), הגיעו לבסוף גם שוסי המדבר הקינים והעמלקים, וגם האפרתים המקומיים, למסקנה שכדאי לכרות ברית ביניהם, ונראה שברית זו נכרתה בגילגל שבעמק ת’כו (סוכות) שלמרגלות ההר של “בית און” (שם חנו אהלי מדין/כושן בעת ההיא), ומן העת ההיא האל ‘יהוה’ הקיני, הפך להיות “אלוהים חדשים” בישראל, וחבר כהניו הלוחמים הנועזים מקרב שוסי המדבר הקינים, יצאו בראש הצבאות של שבט אפרים ובני בריתו (ומכאן “אפרים שבראשם עמלק”)…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.