דוד המלךחזרה המקשרתמקדשמקדש שלמהעריכת המקראשלמה

האם המקרא מתנגד למקדש שלמה?

במקרא אנו מוצאים שהאל אומר לדוד המלך שלא הוא יבנה את המקדש אלא בנו, שלמה. האמנם? האם ייתכן שבכלל האל רצה למנוע בכלל את הקמת המקדש?

הפעם אני מביא דברים מעניינים שכתב ידידי “ירוק11”:

ישנו דו שיח מפורסם (שמ”ב ז) בין דוד המלך, שרצה לבנות בית לאל, לאחר שהניח לו האל מכל אויביו. ובין נתן הנביא שנשלח אליו בנבואה שלא יעשה כך. רבים מאיתנו יכולים מן הסתם לצטט מן הזכרון את הסיבה: התפקיד יועד לבנו שלמה שהוא יבנה את בית המקדש. ולא דוד.

“וַיְהִי כִּי-יָשַׁב הַמֶּלֶךְ בְּבֵיתוֹ וַיהוָה הֵנִיחַ-לוֹ מִסָּבִיב מִכָּל-אֹיְבָיו: וַיֹּאמֶר הַמֶּלֶךְ אֶל-נָתָן הַנָּבִיא רְאֵה נָא אָנֹכִי יוֹשֵׁב בְּבֵית אֲרָזִים וַאֲרוֹן הָאֱלֹהִים יֹשֵׁב בְּתוֹךְ הַיְרִיעָה: וַיֹּאמֶר נָתָן אֶל-הַמֶּלֶךְ כֹּל אֲשֶׁר בִּלְבָבְךָ לֵךְ עֲשֵׂה כִּי יְהוָה עִמָּךְ: וַיְהִי בַּלַּיְלָה הַהוּא וַיְהִי דְּבַר-יְהוָה אֶל-נָתָן לֵאמֹר: לֵךְ וְאָמַרְתָּ אֶל-עַבְדִּי אֶל-דָּוִד כֹּה אָמַר יְהוָה הַאַתָּה תִּבְנֶה-לִּי בַיִת לְשִׁבְתִּי: כִּי לֹא יָשַׁבְתִּי בְּבַיִת לְמִיּוֹם הַעֲלֹתִי אֶת-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרַיִם וְעַד הַיּוֹם הַזֶּה וָאֶהְיֶה מִתְהַלֵּךְ בְּאֹהֶל וּבְמִשְׁכָּן: בְּכֹל אֲשֶׁר-הִתְהַלַּכְתִּי בְּכָל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל הֲדָבָר דִּבַּרְתִּי אֶת-אַחַד שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר צִוִּיתִי לִרְעוֹת אֶת-עַמִּי אֶת-יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר לָמָּה לֹא-בְנִיתֶם לִי בֵּית אֲרָזִים: וְעַתָּה כֹּה-תֹאמַר לְעַבְדִּי לְדָוִד כֹּה אָמַר יְהוָה צְבָאוֹת אֲנִי לְקַחְתִּיךָ מִן-הַנָּוֶה מֵאַחַר הַצֹּאן לִהְיוֹת נָגִיד עַל-עַמִּי עַל-יִשְׂרָאֵל: וָאֶהְיֶה עִמְּךָ בְּכֹל אֲשֶׁר הָלַכְתָּ וָאַכְרִתָה אֶת-כָּל-אֹיְבֶיךָ מִפָּנֶיךָ וְעָשִׂתִי לְךָ שֵׁם גָּדוֹל כְּשֵׁם הַגְּדֹלִים אֲשֶׁר בָּאָרֶץ: וְשַׂמְתִּי מָקוֹם לְעַמִּי לְיִשְׂרָאֵל וּנְטַעְתִּיו וְשָׁכַן תַּחְתָּיו וְלֹא יִרְגַּז עוֹד וְלֹא-יֹסִיפוּ בְנֵי-עַוְלָה לְעַנּוֹתוֹ כַּאֲשֶׁר בָּרִאשׁוֹנָה: וּלְמִן-הַיּוֹם אֲשֶׁר צִוִּיתִי שֹׁפְטִים עַל-עַמִּי יִשְׂרָאֵל וַהֲנִיחֹתִי לְךָ מִכָּל-אֹיְבֶיךָ וְהִגִּיד לְךָ יְהוָה כִּי-בַיִת יַעֲשֶׂה-לְּךָ יְהוָה: כִּי יִמְלְאוּ יָמֶיךָ וְשָׁכַבְתָּ אֶת-אֲבֹתֶיךָ וַהֲקִימֹתִי אֶת-זַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ אֲשֶׁר יֵצֵא מִמֵּעֶיךָ וַהֲכִינֹתִי אֶת-מַמְלַכְתּוֹ: הוּא יִבְנֶה-בַּיִת לִשְׁמִי וְכֹנַנְתִּי אֶת-כִּסֵּא מַמְלַכְתּוֹ עַד-עוֹלָם: אֲנִי אֶהְיֶה-לּוֹ לְאָב וְהוּא יִהְיֶה-לִּי לְבֵן אֲשֶׁר בְּהַעֲו‍ֹתוֹ וְהֹכַחְתִּיו בְּשֵׁבֶט אֲנָשִׁים וּבְנִגְעֵי בְּנֵי אָדָם: וְחַסְדִּי לֹא-יָסוּר מִמֶּנּוּ כַּאֲשֶׁר הֲסִרֹתִי מֵעִם שָׁאוּל אֲשֶׁר הֲסִרֹתִי מִלְּפָנֶיךָ: וְנֶאְמַן בֵּיתְךָ וּמַמְלַכְתְּךָ עַד-עוֹלָם לְפָנֶיךָ כִּסְאֲךָ יִהְיֶה נָכוֹן עַד-עוֹלָם: כְּכֹל הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה וּכְכֹל הַחִזָּיוֹן הַזֶּה כֵּן דִּבֶּר נָתָן אֶל-דָּוִד” (שמ”ב ז,א-יז)

אלכסנדר רופא, בספרו ‘מבוא לספרות המקרא’ (עמ’ 163) מעלה נקודה מעניינת. רופא מראה, כי אם נוציא פסוק אחד בלבד(!) מתוך כל הפרק. נגלה כי כל נבואת נתן הנביא אומרת משהו אחר לגמרי! למעשה אפילו לא פסוק, אלא ארבע מילים! “הוא יבנה בית לשמי” (שמ”ב ז,יג).
אם נשמיט ארבע מילים אלו, אזי כל המסר של נתן הנביא שונה לגמרי. האל לא רוצה שיבנו לו בית! הוא היה מתהלך תמיד באהל ובמשכן ואף פעם לא ביקש, וכך ימשיך להיות. אלא שבתמורה [או שלא בתמורה] לנדיבות רוחו של דוד הרוצה לבנות לו בית, אומר לו האל – להיפך: אני אבנה לך בית! והבית הזה יהיה בנך וזרעו אחריו שימלכו לעולם על עם ישראל, ולעולם לא תפסק המלוכה מזרעך.

תמצית הענין הוא כך: דוד מציע לבנות בית לאל, האל מסרב להצעה ואף אומר לדוד: אני אבנה לך בית.

מודל בית המקדש במוזיאון המבורג

זכורני שכבר שנים הפריעה לי הסתירה הפנימית בתוך פרשה זו. בתחילה מאריך הנביא בענין זה שהאל לא ביקש אף פעם שיבנו לו בית. כאילו יש כאן איזו תרעומת או לכל הפנים התנגדות להצעה של דוד. אבל בהמשך גם האל מסכים לרעיון, הוא רק רוצה שלא דוד יבנה כי אם בנו [משום שדמים רבים שפך, לכאורה אין הסבר אחר]. אז בשביל מה כל ההקדמה הארוכה על כך שאף פעם לא ביקש שיבנו לו? מה זה כל ה’לא צריך טובות’ הזה?
כאמור, מדהים במיוחד לראות שהשמטת ארבע מילים בלבד משנה את כל אופי הפרשה. מה שרומז מאוד כי הפרשה עומדת לעצמה בלעדיהן, וזו תוספת מאוחרת שבאה לשכתב את המסר של פרשה זו שעומד כולו נגד בניית בית המקדש.

בזה מסביר רופא את הכפילות לכאורה שקיימת בין פסוקים יב ויג. בפסוק י”ב כתוב “וַהֲקִימֹתִי אֶת זַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ אֲשֶׁר יֵצֵא מִמֵּעֶיךָ וַהֲכִינֹתִי אֶת מַמְלַכְתּוֹ“, ומיד בהמשך בפסוק י”ג כתוב “הוּא יִבְנֶה בַּיִת לִשְׁמִי וְכֹנַנְתִּי אֶת כִּסֵּא מַמְלַכְתּוֹ עַד עוֹלָם”, לשם מה החזרה הזאת על ‘וכוננתי את כסא ממלכתו’?
דבר זה מסייע לסברא שהמילים ‘הוא יבנה בית לשמי’ הוכנסו לכאן, וקטעו את הרצף ולפיכך הוצרך הכותב לחזור ולהוסיף חוליית קישור – “חזרה מקשרת”, דהיינו לחזור על המילים האחרונות שלפני הקיטוע. הפסוק המקורי היה כנראה ‘והכינותי את [כסא] ממלכתו עד עולם’. (חזרה מקשרת היא תופעה נפוצה במקרא, שפעמים רבות מעידה על תוספת מאוחרת).

עתה, יתכן שאותו נימוק המסופר בדברי הימים (א’ כב,ח; כח,ג) שדוד אומר לשלמה שהוא יצטרך לבנות את הבית מאחר שדוד עצמו מנוע מלבנות כי הוא ‘שופך דמים’, כל נימוק זה לא בא אלא לאחר השכתוב שהמציא שלהאל היתה התנגדות שדוד המלך יבנה את הבית [שכן פרשה זו שבספר שמואל הועתקה גם כן לדברי הימים (פרק יז)]. והדברים משכנעים ביותר.

לאחר מכן שמתי לב לנקודה מעניינת נוספת:
בספר מלכים אומר האל לדוד בפי נתן “כֹּה אָמַר יְהוָה הַאַתָּה תִּבְנֶה לִּי בַיִת לְשִׁבְתִּי?”, משפט זה ניתן להתפרש בשני אופנים: א – האם אתה הוא זה שיבנה לי בית? ב – האם אתה מתכונן לבנות לי בית?
לאור ההנחה של רופא, הרי שהקריאה השניה היא הצודקת. והאמת שגם בלי זה, הרי לכל הפחות עד פסוק יג עוסקת הנבואה רק בהדגשת הענין שהאל לא ביקש ולא היה צריך בית, כך שמסתבר שהפתיח של דברים אלו מתכוון אותו דבר.
והנה, בעל דברי הימים כנראה חש צורך להדגיש יותר את הנקודה שבעצם האל לא מתנגד כלל לבניית בית המקדש, ולכן הוסיף מילה אחת, מילה אחת! “כֹּה אָמַר יְהוָה לֹא אַתָּה תִּבְנֶה לִּי הַבַּיִת לָשָׁבֶת” (דבה”א יז,ד), ובזה הוא הנציח את אפשרות א’ כפירוש היחיד האפשרי.
אבל עצם העובדה שבעל דברי הימים נזקק לשנות את הטקסט [הוא מעתיק משמואל את כל הפרשה כמעט במדוייק], מראה שהוא עצמו חש בקושי העולה מתוך הפרשה.

[דברים אלו פורסמו בידי ידידי “ירוק11” בפורום ביקורת המקרא בהיידפארק – 4-5/7/2010, עם שינויי ניסוח ועריכה]

This Post Has 9 Comments

  1. ירוק11 Reply

    תודה, יפה! לא ידעתי שאני יכול לכתוב כל כך טוב 🙂

  2. גרי Reply

    לקחת דברים שנאמרו, או שלא…. על ידי אנשים שהיו…..או שלא…..ואל שהיה ….או שלא…..ולהסיק מסקנות נכונות…. או שלא….ולהציג זאת כהוויה אמיתית, שעל פיה אנשים מוכנים להרוג ולהשמיד אנשים אחרים – לא נראה לי !

    • ירוק11 Reply

      יתכן שהגבת כאן בטעות? כי אני לא מצליח להבין מילה מהמילים הקטועות. ומספיק אגב שלוש נקודות לבאר [או שלא לבאר…] את כוונתך, לא צריך ארבע.

  3. צופר Reply

    סתם שאלה
    מדוע לא לבנות בית, הרי עם ישראל הוא כבר לא אוסף של שבטי ניידים?

  4. רפי Reply

    אז מה פרוש הביטוי “לָמָּה לֹא-בְנִיתֶם לִי בֵּית אֲרָזִים” (פסוק ז) ? לכאורה האל כן רצה שיבנו לו בית

    • אלי Reply

      האל אומר שהוא מעולם לא בא בטענה “מדוע לא בניתם לי בית ארזים”.

  5. מיכה Reply

    כשעיינתי קצת בנוגע לדברים שהתפרסמו כאן ראיתי תופעה מעניינת: שלושה מדרשי חז”ל מציגים אותה שאלה: “כתוב אחד אומר האתה תבנה לי הבית, וכתוב אחד אומר לא אתה תבנה לי הבית (דה”י)… היאך אני מקיים שני הכתובים?”. המדרש הזה נמצא בפסיקתא רבתי, מדרש תנחומא ומדרש תהלים (בובר).
    הצגת הדברים כסתירה נראית תמוהה מאוד, שהרי ‘האתה’ הוא לשון תמיהה, ומיד אחר כך מבואר שבאמת לא הוא יבנה אלא בנו שלמה, מדוע המדרשים רואים זאת כשאלה.
    שמא לפניהם היתה גירסה בשמואל ‘אתה תבנה לי הבית’ בלי ה’?

  6. trzv Reply

    בספר מלכים שלמה את הבית אשר נעשה לו מלכים א פרק ב פסוק כד
    וְעַתָּ֗ה חַי־יְקֹוָק֙ אֲשֶׁ֣ר הֱכִינַ֗נִי וַיּֽוֹשִׁיבַ֙נִי֙ עַל־כִּסֵּא֙ דָּוִ֣ד אָבִ֔י וַאֲשֶׁ֧ר עָֽשָׂה־לִ֛י בַּ֖יִת כַּאֲשֶׁ֣ר דִּבֵּ֑ר כִּ֣י הַיּ֔וֹם יוּמַ֖ת אֲדֹנִיָּֽהוּ:

    וגם מזכיר פעמיים את דבר ה’ אל דוד שבנו יבנה בית ה’, הוא מסביר בצורה דיפלומטית מדוע הוא בנה את הבית ולא אביו, פעם אחת לחירם – מלכים א פרק ה פסוק יז-יט
    אַתָּ֨ה יָדַ֜עְתָּ אֶת־דָּוִ֣ד אָבִ֗י כִּ֣י לֹ֤א יָכֹל֙ לִבְנ֣וֹת בַּ֗יִת לְשֵׁם֙ יְקֹוָ֣ק אֱלֹהָ֔יו מִפְּנֵ֥י הַמִּלְחָמָ֖ה אֲשֶׁ֣ר סְבָבֻ֑הוּ עַ֤ד תֵּת־יְקֹוָק֙ אֹתָ֔ם תַּ֖חַת כַּפּ֥וֹת רגלו רַגְלָֽי:
    וְעַתָּ֕ה הֵנִ֨יחַ יְקֹוָ֧ק אֱלֹהַ֛י לִ֖י מִסָּבִ֑יב אֵ֣ין שָׂטָ֔ן וְאֵ֖ין פֶּ֥גַע רָֽע:
    וְהִנְנִ֣י אֹמֵ֔ר לִבְנ֣וֹת בַּ֔יִת לְשֵׁ֖ם יְקֹוָ֣ק אֱלֹהָ֑י כַּאֲשֶׁ֣ר׀ דִּבֶּ֣ר יְקֹוָ֗ק אֶל־דָּוִ֤ד אָבִי֙ לֵאמֹ֔ר בִּנְךָ֗ אֲשֶׁ֨ר אֶתֵּ֤ן תַּחְתֶּ֙יךָ֙ עַל־כִּסְאֶ֔ךָ הֽוּא־יִבְנֶ֥ה הַבַּ֖יִת לִשְׁמִֽי:

    ופעם נוספת לפני העם, הפעם אינו מנמק את הסיבה שהוא יבנה ולא דוד
    מלכים א פרק ח פסוקים יד-כ
    וַיַּסֵּ֤ב הַמֶּ֙לֶךְ֙ אֶת־פָּנָ֔יו וַיְבָ֕רֶךְ אֵ֖ת כָּל־קְהַ֣ל יִשְׂרָאֵ֑ל וְכָל־קְהַ֥ל יִשְׂרָאֵ֖ל עֹמֵֽד:
    וַיֹּ֗אמֶר בָּר֤וּךְ יְקֹוָק֙ אֱלֹהֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל אֲשֶׁר֙ דִּבֶּ֣ר בְּפִ֔יו אֵ֖ת דָּוִ֣ד אָבִ֑י וּבְיָד֥וֹ מִלֵּ֖א לֵאמֹֽמִן־הַיּ֗וֹם אֲשֶׁ֨ר הוֹצֵ֜אתִי אֶת־עַמִּ֣י אֶת־יִשְׂרָאֵל֘ מִמִּצְרַיִם֒ לֹֽא־בָחַ֣רְתִּי בְעִ֗יר מִכֹּל֙ שִׁבְטֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל לִבְנ֣וֹת בַּ֔יִת לִהְי֥וֹת שְׁמִ֖י שָׁ֑ם וָאֶבְחַ֣ר בְּדָוִ֔ד לִֽהְי֖וֹת עַל־עַמִּ֥י יִשְׂרָאֵֽל:
    וַיְהִ֕י עִם־לְבַ֖ב דָּוִ֣ד אָבִ֑י לִבְנ֣וֹת בַּ֔יִת לְשֵׁ֥ם יְקֹוָ֖ק אֱלֹהֵ֥י יִשְׂרָאֵֽל:
    ויאמֶר יְקֹוָק֙ אֶל־דָּוִ֣ד אָבִ֔י יַ֗עַן אֲשֶׁ֤ר הָיָה֙ עִם־לְבָ֣בְךָ֔ לִבְנ֥וֹת בַּ֖יִת לִשְׁמִ֑י הֱטִיבֹ֔תָ כִּ֥י הָיָ֖ה עִם־לְבָבֶֽךָ:
    רַ֣ק אַתָּ֔ה לֹ֥א תִבְנֶ֖ה הַבָּ֑יִת כִּ֤י אִם־בִּנְךָ֙ הַיֹּצֵ֣א מֵחֲלָצֶ֔יךָ הֽוּא־יִבְנֶ֥ה הַבַּ֖יִת לִשְׁמִֽי:
    וַיָּ֣קֶם יְקֹוָ֔ק אֶת־דְּבָר֖וֹ אֲשֶׁ֣ר דִּבֵּ֑ר וָאָקֻ֡ם תַּחַת֩ דָּוִ֨ד אָבִ֜י וָאֵשֵׁ֣ב עַל־כִּסֵּ֣א יִשְׂרָאֵ֗ל כַּֽאֲשֶׁר֙ דִּבֶּ֣ר יְקֹוָ֔ק וָאֶבְנֶ֣ה הַבַּ֔יִת לְשֵׁ֥ם יְקֹוָ֖ק אֱלֹהֵ֥י יִשְׂרָאֵֽל:

    סליחה, אבל חלק מהביקורות כאן, כל כך לא מנומק, שמזכיר את הביקורות הילדותיות של ד”ר יגאל בן נון

  7. עוזי זילבר Reply

    מרתק ממש.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.