גד (שבט)דבריםדויטרונומימנשה (שבט)קדם-דויטרונומיסטיראובן (שבט)תנאי בני גד ובני ראובןתקופת המדבר

“תנאי בני גד ובני ראובן” – מה עם חצי שבט המנשה?

בס’ במדבר מסופר שבני גד ובני ראובן פנו אל משה בדרישה שיתן להם לגור בעבר הירדן המזרחי, משה נענה בסופו של דבר לדרישתם, בתנאי שיבואו לוחמיהם לעזור בכיבוש ארץ כנען.

כידוע בעבר הירדן המזרחי ישבו גם חצי שבט המנשה, איך הם קשורים לשם ולסיפור עם משה?

לפי ס’ במדבר חצי שבט המנשה אינו בכלל התנאי, הוא נזכר רק בהמשך הפרשה וללא קשר לתנאי.

ראה בקצרה: “וַיָּבֹאוּ בְנֵי גָד וּבְנֵי רְאוּבֵן וַיֹּאמְרוּ אֶל מֹשֶׁה וְאֶל אֶלְעָזָר הַכֹּהֵן וְאֶל נְשִׂיאֵי הָעֵדָה לֵאמֹר … וַיֹּאמְרוּ אִם מָצָאנוּ חֵן בְּעֵינֶיךָ יֻתַּן אֶת הָאָרֶץ הַזֹּאת לַעֲבָדֶיךָ לַאֲחֻזָּה אַל תַּעֲבִרֵנוּ אֶת הַיַּרְדֵּן … וַאֲנַחְנוּ נֵחָלֵץ חֻשִׁים לִפְנֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל … לֹא נָשׁוּב אֶל בָּתֵּינוּ עַד הִתְנַחֵל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אִישׁ נַחֲלָתוֹ …וַיֹּאמֶר בְּנֵי גָד וּבְנֵי רְאוּבֵן אֶל מֹשֶׁה לֵאמֹר עֲבָדֶיךָ יַעֲשׂוּ כַּאֲשֶׁר אֲדֹנִי מְצַוֶּה … וַעֲבָדֶיךָ יַעַבְרוּ כָּל חֲלוּץ צָבָא לִפְנֵי יְהוָה לַמִּלְחָמָה כַּאֲשֶׁר אֲדֹנִי דֹּבֵר …וַיַּעֲנוּ בְנֵי גָד וּבְנֵי רְאוּבֵן לֵאמֹר אֵת אֲשֶׁר דִּבֶּר יְהוָה אֶל עֲבָדֶיךָ כֵּן נַעֲשֶׂה: נַחְנוּ נַעֲבֹר חֲלוּצִים לִפְנֵי יְהוָה אֶרֶץ כְּנָעַן וְאִתָּנוּ אֲחֻזַּת נַחֲלָתֵנוּ מֵעֵבֶר לַיַּרְדֵּן: וַיִּתֵּן לָהֶם מֹשֶׁה לִבְנֵי גָד וְלִבְנֵי רְאוּבֵן וְלַחֲצִי שֵׁבֶט מְנַשֶּׁה בֶן יוֹסֵף אֶת מַמְלֶכֶת סִיחֹן מֶלֶךְ הָאֱמֹרִי וְאֶת מַמְלֶכֶת עוֹג מֶלֶךְ הַבָּשָׁן הָאָרֶץ לְעָרֶיהָ בִּגְבֻלֹת עָרֵי הָאָרֶץ סָבִיב” (במדבר לב,ב-לג).

לעומת זאת בס’ דברים מסופר “וְאֶת הָאָרֶץ הַזֹּאת יָרַשְׁנוּ בָּעֵת הַהִוא מֵעֲרֹעֵר אֲשֶׁר עַל נַחַל אַרְנֹן וַחֲצִי הַר הַגִּלְעָד וְעָרָיו נָתַתִּי לָרֻאוּבֵנִי וְלַגָּדִי: וְיֶתֶר הַגִּלְעָד וְכָל הַבָּשָׁן מַמְלֶכֶת עוֹג נָתַתִּי לַחֲצִי שֵׁבֶט הַמְנַשֶּׁה … וּלְמָכִיר נָתַתִּי אֶת הַגִּלְעָד: וְלָרֻאוּבֵנִי וְלַגָּדִי נָתַתִּי מִן הַגִּלְעָד וְעַד נַחַל אַרְנֹן … וָאֲצַו אֶתְכֶם בָּעֵת הַהִוא לֵאמֹר יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם נָתַן לָכֶם אֶת הָאָרֶץ הַזֹּאת לְרִשְׁתָּהּ חֲלוּצִים תַּעַבְרוּ לִפְנֵי אֲחֵיכֶם בְּנֵי יִשְׂרָאֵל כָּל בְּנֵי חָיִל … עַד אֲשֶׁר יָנִיחַ יְהוָה לַאֲחֵיכֶם כָּכֶם וְיָרְשׁוּ גַם הֵם אֶת הָאָרֶץ אֲשֶׁר יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם נֹתֵן לָהֶם בְּעֵבֶר הַיַּרְדֵּן וְשַׁבְתֶּם אִישׁ לִירֻשָּׁתוֹ אֲשֶׁר נָתַתִּי לָכֶם” (דברים ג,יב-כ).

ממה שהתנאי לירושת עבר הירדן המזרחי נזכר רק לאחר הזכרת חצי שבט המנשה, משתמע שגם שבט מנשה בכלל התנאי עם בני גד ובני ראובן.
למעשה כך בפירוש בס’ יהושע: “וְלָראוּבֵנִי וְלַגָּדִי וְלַחֲצִי שֵׁבֶט הַמְנַשֶּׁה אָמַר יְהוֹשֻׁעַ לֵאמֹר: זָכוֹר אֶת הַדָּבָר אֲשֶׁר צִוָּה אֶתְכֶם מֹשֶׁה עֶבֶד יְהוָה לֵאמֹר יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם מֵנִיחַ לָכֶם וְנָתַן לָכֶם אֶת הָאָרֶץ הַזֹּאת: … וְאַתֶּם תַּעַבְרוּ חֲמֻשִׁים לִפְנֵי אֲחֵיכֶם כֹּל גִּבּוֹרֵי הַחַיִל וַעֲזַרְתֶּם אוֹתָם … וְשַׁבְתֶּם לְאֶרֶץ יְרֻשַּׁתְכֶם וִירִשְׁתֶּם אוֹתָהּ אֲשֶׁר נָתַן לָכֶם מֹשֶׁה עֶבֶד יְהוָה בְּעֵבֶר הַיַּרְדֵּן מִזְרַח הַשָּׁמֶשׁ” (יהו’ א,יב-טו).

יש כאן א”כ סתירה ברורה בין ס’ במדבר לס’ דברים ויהושע. ע”פ במ’ משה התנה רק עם בני גד וראובן (והוא המונח התלמודי הידוע “תנאי בני גד ובני ראובן” ללא מנשה), וחצי שבט מנשה קיבל לכאורה את חלקו ‘בחינם’. ואילו ע”פ דב’ ויהו’ גם חצי שבט המנשה היה בכלל התנאי.
התמיהה רבה כמובן על ס’ במ’, שכן מדוע שבני מנשה ירשו בעבר הירדן המזרחי ללא תנאי, בשונה מבני גד וראובן?

[פורסם על-ידי במקור בפורום ביקורת המקרא באתר היידפארק – 30/4/2010, עם תיקוני ניסוח]

בס’ במדבר (כא) מסופר שישראל בימי משה נלחמו נגד סיחון מלך האמורי, ואחריו בעוג מלך הבשן. כך בדומה (עם שינויים מסויימים) מסופר גם בס’ דברים (ב-ג).
אך ישנה נקודה מתמיהה, והיא שבעוד הסיפור על מלחמת ישראל-סיחון בס’ במדבר והסיפור על כך בס’ דברים כתובים כל אחד בסגנון משלו ובניסוחים שונים. הסיפור אודות מלחמת ישראל-עוג בשני הספרים, כתוב זהה כמעט מילה במילה (עם שינויי לשון של עבר נסתר ועבר נוכח).
ראה טבלה (בהדגשות בשחור, לענין ההדגשות באדום ראה להלן):

וַיִּשְׁלַח יִשְׂרָאֵל מַלְאָכִים אֶל סִיחֹן מֶלֶךְ הָאֱמֹרִי לֵאמֹר: אֶעְבְּרָה בְאַרְצֶךָ לֹא נִטֶּה בְּשָׂדֶה וּבְכֶרֶם לֹא נִשְׁתֶּה מֵי בְאֵר בְּדֶרֶךְ הַמֶּלֶךְ נֵלֵךְ עַד אֲשֶׁר נַעֲבֹר גְּבֻלֶךָ: וְלֹא נָתַן סִיחֹן אֶת יִשְׂרָאֵל עֲבֹר בִּגְבֻלוֹ וַיֶּאֱסֹף סִיחֹן אֶת כָּל עַמּוֹ וַיֵּצֵא לִקְרַאת יִשְׂרָאֵל הַמִּדְבָּרָה וַיָּבֹא יָהְצָה וַיִּלָּחֶם בְּיִשְׂרָאֵל: וַיַּכֵּהוּ יִשְׂרָאֵל לְפִי חָרֶב וַיִּירַשׁ אֶת אַרְצוֹ מֵאַרְנֹן עַד יַבֹּק עַד בְּנֵי עַמּוֹן כִּי עַז גְּבוּל בְּנֵי עַמּוֹן: וַיִּקַּח יִשְׂרָאֵל אֵת כָּל הֶעָרִים הָאֵלֶּה וַיֵּשֶׁב יִשְׂרָאֵל בְּכָל עָרֵי הָאֱמֹרִי בְּחֶשְׁבּוֹן וּבְכָל בְּנֹתֶיהָ: כִּי חֶשְׁבּוֹן עִיר סִיחֹן מֶלֶךְ הָאֱמֹרִי הִוא וְהוּא נִלְחַם בְּמֶלֶךְ מוֹאָב הָרִאשׁוֹן וַיִּקַּח אֶת כָּל אַרְצוֹ מִיָּדוֹ עַד אַרְנֹן: עַל כֵּן יֹאמְרוּ הַמֹּשְׁלִים בֹּאוּ חֶשְׁבּוֹן תִּבָּנֶה וְתִכּוֹנֵן עִיר סִיחוֹן: כִּי אֵשׁ יָצְאָה מֵחֶשְׁבּוֹן לֶהָבָה מִקִּרְיַת סִיחֹן אָכְלָה עָר מוֹאָב בַּעֲלֵי בָּמוֹת אַרְנֹן: אוֹי לְךָ מוֹאָב אָבַדְתָּ עַם כְּמוֹשׁ נָתַן בָּנָיו פְּלֵיטִם וּבְנֹתָיו בַּשְּׁבִית לְמֶלֶךְ אֱמֹרִי סִיחוֹן: וַנִּירָם אָבַד חֶשְׁבּוֹן עַד דִּיבוֹן וַנַּשִּׁים עַד נֹפַח אֲשֶׁר עַד מֵידְבָא: וַיֵּשֶׁב יִשְׂרָאֵל בְּאֶרֶץ הָאֱמֹרִי: וַיִּשְׁלַח מֹשֶׁה לְרַגֵּל אֶת יַעְזֵר וַיִּלְכְּדוּ בְּנֹתֶיהָ (ויירש) וַיּוֹרֶשׁ אֶת הָאֱמֹרִי אֲשֶׁר שָׁם: (במדבר כא,כא-לב)

וָאֶשְׁלַח מַלְאָכִים מִמִּדְבַּר קְדֵמוֹת אֶל סִיחוֹן מֶלֶךְ חֶשְׁבּוֹן דִּבְרֵי שָׁלוֹם לֵאמֹר: אֶעְבְּרָה בְאַרְצֶךָ בַּדֶּרֶךְ בַּדֶּרֶךְ אֵלֵךְ לֹא אָסוּר יָמִין וּשְׂמֹאול: אֹכֶל בַּכֶּסֶף תַּשְׁבִּרֵנִי וְאָכַלְתִּי וּמַיִם בַּכֶּסֶף תִּתֶּן לִי וְשָׁתִיתִי רַק אֶעְבְּרָה בְרַגְלָי: כַּאֲשֶׁר עָשׂוּ לִי בְּנֵי עֵשָׂו הַיֹּשְׁבִים בְּשֵׂעִיר וְהַמּוֹאָבִים הַיֹּשְׁבִים בְּעָר עַד אֲשֶׁר אֶעֱבֹר אֶת הַיַּרְדֵּן אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר יְהוָה אֱלֹהֵינוּ נֹתֵן לָנוּ: וְלֹא אָבָה סִיחֹן מֶלֶךְ חֶשְׁבּוֹן הַעֲבִרֵנוּ בּוֹ כִּי הִקְשָׁה יְהוָה אֱלֹהֶיךָ אֶת רוּחוֹ וְאִמֵּץ אֶת לְבָבוֹ לְמַעַן תִּתּוֹ בְיָדְךָ כַּיּוֹם הַזֶּה: וַיֹּאמֶר יְהוָה אֵלַי רְאֵה הַחִלֹּתִי תֵּת לְפָנֶיךָ אֶת סִיחֹן וְאֶת אַרְצוֹ הָחֵל רָשׁ לָרֶשֶׁת אֶת אַרְצוֹ: וַיֵּצֵא סִיחֹן לִקְרָאתֵנוּ הוּא וְכָל עַמּוֹ לַמִּלְחָמָה יָהְצָה: וַיִּתְּנֵהוּ יְהוָה אֱלֹהֵינוּ לְפָנֵינוּ וַנַּךְ אֹתוֹ וְאֶת בָּנָיו וְאֶת כָּל עַמּוֹ: וַנִּלְכֹּד אֶת כָּל עָרָיו בָּעֵת הַהִוא וַנַּחֲרֵם אֶת כָּל עִיר מְתִם וְהַנָּשִׁים וְהַטָּף לֹא הִשְׁאַרְנוּ שָׂרִיד: רַק הַבְּהֵמָה בָּזַזְנוּ לָנוּ וּשְׁלַל הֶעָרִים אֲשֶׁר לָכָדְנוּ: מֵעֲרֹעֵר אֲשֶׁר עַל שְׂפַת נַחַל אַרְנֹן וְהָעִיר אֲשֶׁר בַּנַּחַל וְעַד הַגִּלְעָד לֹא הָיְתָה קִרְיָה אֲשֶׁר שָׂגְבָה מִמֶּנּוּ אֶת הַכֹּל נָתַן יְהוָה אֱלֹהֵינוּ לְפָנֵינוּ: רַק אֶל אֶרֶץ בְּנֵי עַמּוֹן לֹא קָרָבְתָּ כָּל יַד נַחַל יַבֹּק וְעָרֵי הָהָר וְכֹל אֲשֶׁר צִוָּה יְהוָה אֱלֹהֵינוּ: (דברים ב,כו-לז)

וַיִּפְנוּ וַיַּעֲלוּ דֶּרֶךְ הַבָּשָׁן וַיֵּצֵא עוֹג מֶלֶךְ הַבָּשָׁן לִקְרָאתָם הוּא וְכָל עַמּוֹ לַמִּלְחָמָה אֶדְרֶעִי: וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל מֹשֶׁה אַל תִּירָא אֹתוֹ כִּי בְיָדְךָ נָתַתִּי אֹתוֹ וְאֶת כָּל עַמּוֹ וְאֶת אַרְצוֹ וְעָשִׂיתָ לּוֹ כַּאֲשֶׁר עָשִׂיתָ לְסִיחֹן מֶלֶךְ הָאֱמֹרִי אֲשֶׁר יוֹשֵׁב בְּחֶשְׁבּוֹן: וַיַּכּוּ אֹתוֹ וְאֶת בָּנָיו וְאֶת כָּל עַמּוֹ עַד בִּלְתִּי הִשְׁאִיר לוֹ שָׂרִיד וַיִּירְשׁוּ אֶת אַרְצוֹ: (במדבר כא,לג-לה)

וַנֵּפֶן וַנַּעַל דֶּרֶךְ הַבָּשָׁן וַיֵּצֵא עוֹג מֶלֶךְ הַבָּשָׁן לִקְרָאתֵנוּ הוּא וְכָל עַמּוֹ לַמִּלְחָמָה אֶדְרֶעִי: וַיֹּאמֶר יְהוָה אֵלַי אַל תִּירָא אֹתוֹ כִּי בְיָדְךָ נָתַתִּי אֹתוֹ וְאֶת כָּל עַמּוֹ וְאֶת אַרְצוֹ וְעָשִׂיתָ לּוֹ כַּאֲשֶׁר עָשִׂיתָ לְסִיחֹן מֶלֶךְ הָאֱמֹרִי אֲשֶׁר יוֹשֵׁב בְּחֶשְׁבּוֹן: וַיִּתֵּן יְהוָה אֱלֹהֵינוּ בְּיָדֵנוּ גַּם אֶת עוֹג מֶלֶךְ הַבָּשָׁן וְאֶת כָּל עַמּוֹ וַנַּכֵּהוּ עַד בִּלְתִּי הִשְׁאִיר לוֹ שָׂרִיד: וַנִּלְכֹּד אֶת כָּל עָרָיו בָּעֵת הַהִוא לֹא הָיְתָה קִרְיָה אֲשֶׁר לֹא לָקַחְנוּ מֵאִתָּם שִׁשִּׁים עִיר כָּל חֶבֶל אַרְגֹּב מַמְלֶכֶת עוֹג בַּבָּשָׁן: כָּל אֵלֶּה עָרִים בְּצֻרוֹת חוֹמָה גְבֹהָה דְּלָתַיִם וּבְרִיחַ לְבַד מֵעָרֵי הַפְּרָזִי הַרְבֵּה מְאֹד: וַנַּחֲרֵם אוֹתָם כַּאֲשֶׁר עָשִׂינוּ לְסִיחֹן מֶלֶךְ חֶשְׁבּוֹן הַחֲרֵם כָּל עִיר מְתִם הַנָּשִׁים וְהַטָּף: וְכָל הַבְּהֵמָה וּשְׁלַל הֶעָרִים בַּזּוֹנוּ לָנוּ: (דברים ג,א-ז)

הדמיון בין שני התיאורים אודות מלחמת ישראל-עוג הוא בולט, כמו כן התמיהה שבדבר. שכן נדיר ביותר למצוא קטע מס’ דברים וקטע מאחד הספרים האחרים בתורה (אם נתעלם כמובן מעשרת הדברות), שיש ביניהם דמיון של כמעט מילה במילה.
סביר להניח שאי מישהו העתיק קטע מספר אחד לספר השני. שכן סגנונו של ס’ דברים ייחודי, ואף שמצויים בו לעיתים קטעי משפטים הנזכרים בחלקים האחרים של התורה, אך לא נמצא קטע שלם זהה בו ובחלק אחר בתורה.

השאלה המתבקשת כעת כמובן, היא מי העתיק ממי? או איזה קטע הוא המקור ואיזה הוא העתקה (עם שינויים מתבקשים)?

פרופ’ אלכסנדר רופא בספרו ‘מבוא לספרות המקרא’ (עמ’ 104), דן בהשוואה זו. וטוען שעל אף הנטיה הטבעית לחפש את המקור בחומשים ה’קודמים’ לדברים, כאן המקור הוא ס’ דברים. שכן הטופס הזה של דבר האל למנהיג לפני כל מסע ומהלך מלחמה, אופייני לס’ דברים (ב,ג-ז וט-יג ויז-כה), משא”כ בסיפור המסעות בס’ במדבר (כ-כא).

ניתן להוסיף לדבריו, את העובדה שאף השינוי הבולט שבין שני התיאורים – שבבמדבר נאמר “ויכו אותו ואת בניו ואת כל עמו” בשונה מס’ דברים, לקוח כנראה מהקטע הקודם למקבילו בס’ דברים אודות מלחמת ישראל-סיחון, שם נאמר בדומה “ונך אותו ואת בניו ואת כל עמו” (ראה ההדגשה באדום בטבלה).

כמו כן צורת הניסוח ‘ויצא פלוני מלך פלמוני לקראתם הוא וכל עמו למלחמה אלמוני’, נמצא לא רק בקטעים המקבילים אודות עוג מלך הבשן, אלא אף אודות סיחון מלך האמורי בס’ דברים (ראה ההדגשה באדום בטבלה).

אם אכן כך, יוצא איפוא שבבמדבר היה חסר ככל הנראה הקטע המספר אודות מלחמת ישראל בעוג מלך הבשן, והושלם בידי העורך.


אלכסנדר רופא (שם עמ’ 104-105) מרחיב עוד, להראות שכפי הנראה ס’ במדבר לא ידע מלכתחילה אודות מלחמת ישראל בעוג מלך הבשן כלל וכלל.
ראה דבריו: “האם עלינו ללמוד מכאן שהסיפור בבמ’ כ”א לא ידע לכתחילה על מפלת עוג וכיבוש ארצו? אכן, כך ממש. והא ראיה: סיפור התנחלותם של שבטי עבר-הירדן בבמ’ ל”ב מדבר לכתחילה בעבר הירדן הדרומי (לא צפונה מן היבוק) ובשבטי גד וראובן בלבד (ל”ב 1-32). רק בפס’ 33 מופיע פתאום חצי שבט מנשה יחד עם ממלכת עוג מלך הבשן! ועדיין בפסוקים הבאים, המתארים את ההתנחלות, מסופר כיצד בני גד וראובן בנו ערים (34-38), ואילו על בני מנשה מסופר כיצד לכדו את ארצם (פס’ 39, 41, 42). הסיפור הקדום לא ידע את כיבוש ארצו של עוג בידי משה, אלא תיאר את לכידת צפון עבר-הירדן בידי משפחות מנשה – מכיר, יאיר, נובח. פרשת עוג מלך הבשן ויצירת הצמד ‘שני מלכי האמורי אשר בעבר הירדן’ שנוצחו בידי משה הם מחידושי האסכולה המשנה-תורתית”.

כמו כן יש לציין שבס’ שופטים (יא) בדברי יפתח למלך עמון, הוא מפרט את מסע ישראל דרך עמי עבר הירדן. ניכר בדבריו שהתבסס על התיאורים בס’ במדבר (כ-כא), אך אינו מזכיר לאחר כיבוש ארצו של סיחון את מלחמת ישראל בעוג מלך הבשן. יתכן שעובדה זו מהווה סייעתא לכך שבמקור לא היה זכר למלחמת ישראל בעוג בס’ במדבר. אם כי יש לסייג, שהרי הוויכוח בין יפתח למלך עמון היה אודות השטח שנכבש מידי סיחון. ולכן אף שמפרט את המסעות שלפני כיבוש ארץ סיחון (שלכאורה אינם נצרכים כל כך לנושא הוויכוח), לא היה עליו בהכרח להמשיך לספר אודות המלחמה בעוג וכיבוש הבשן.

[פורסם על-ידי במקור בפורום ביקורת המקרא באתר היידפארק – 25/12/2009, עם תיקוני ניסוח]

נמצא איפוא, שכיון שע”פ הסיפור המקורי בבמדבר, לא נזכרת כלל כיבושה של ארץ עוג מלך הבשן (והקטע המספר על כיבוש זה, אינו מקורי ומבוסס על ס”ד). א”כ גם הקטע בו מסופר שמשה הוא זה שנתן גם לחצי שבט המנשה ירושה בעבר הירדן המזרחי, אינו חלק מהסיפור המקורי. ולכן מובן מדוע בכל סיפור ה”תנאי”, אין נזכרים אלא רק בני גד ובני ראובן ולא חצי שבט המנשה.
אבל ס”ד שבסיפורו נזכר כיבוש ארץ עוג מלך הבשן, בוודאי שהיה עליו לכלול את בני חצי שבט המנשה בכלל התנאי של בני גד וראובן, כפי שאכן עשה.


אסכם בנקודות בקצרה את מה שעלה כאן:
א) בני גד וראובן וחצי מנשה ירשו את נחלתם בעבר הירדן המזרחי. ע”פ ס’ במדבר משה התנה נחלה זו רק עם בני גד וראובן, משא”כ ע”פ דברים ויהושע גם חצי שבט המנשה היה בכלל התנאי. הסתירה ברורה.
ב) סיפור כיבוש ארץ עוג מלך הבשן בס’ במדבר מתמיה, שכן הוא נראה דומה מדי לקטע מקביל בס’ דברים.
ג) ס’ במדבר מדגיש שבני מנשה “לכדו” בעצמם את נחלתם, משא”כ בס’ דברים נראה שלכאורה קיבלו את נחלתם מידי משה (נקודה זו נזכרת גם בבמדבר).

המסקנה היא לכאורה ברורה, יש כאן מקורות שונים עם מסורות שונות. ע”פ הסיפור המקורי של ס’ במדבר, לא בימי משה נכבש ארצו של עוג מלך הבשן ולא נחלו חצי שבט המנשה את ארצו בימיו. לכן רק גד וראובן נזכרים כמי שביקשו וקיבלו להתנחל בעבר הירדן המזרחי בארצו של סיחון ב”תנאי” שיצטרפו למלחמה על כנען. (סביר יותר שע”פ אסכולה זו, הבשן נכבש מאוחר יותר, שאם קודם לכן עדיין היה צריך לכלול את מנשה בכלל התנאי).
משא”כ ע”פ דברים, ארצו של עוג נכבש בימי משה, ומשה הוא זה שהנחיל גם לבני מנשה את נחלתם בבשן ובגלעד, בארצו של עוג. ולכן נכללו חצי שבט המנשה בכלל “תנאי בני גד ובני ראובן” (כפי שנזכר כאמור גם בס’ יהושע).

[פורסם על-ידי במקור בפורום ביקורת המקרא באתר היידפארק – 30/4/2010, עם תיקוני ניסוח]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.