אביה (מלך יהודה)אסא (מלך יהודה)מעכה בת אבשלוםנוסח המסורהעריכת המקרא

עיון: האם אביה מלך יהודה התחתן עם אמא שלו? – טעות ותיקון כושל

נאמר “וּבִשְׁנַת עֶשְׂרִים לְיָרָבְעָם מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל מָלַךְ אָסָא מֶלֶךְ יְהוּדָה: וְאַרְבָּעִים וְאַחַת שָׁנָה מָלַךְ בִּירוּשָׁלִָם וְשֵׁם אִמּוֹ מַעֲכָה בַּת אֲבִישָׁלוֹם” (שם,ט-י).
רגע, אבל מעכה בת אבשלום הלא היתה סבתא שלו, אמא של אביו אבים (אביה), לא אמא שלו!!!

מספר פסוקים קודם לכן, אודות אביו של אסא – אבים, נאמר “וּבִשְׁנַת שְׁמֹנֶה עֶשְׂרֵה לַמֶּלֶךְ יָרָבְעָם בֶּן נְבָט מָלַךְ אֲבִיָּם עַל יְהוּדָה: שָׁלֹשׁ שָׁנִים מָלַךְ בִּירוּשָׁלִָם וְשֵׁם אִמּוֹ מַעֲכָה בַּת אֲבִישָׁלוֹם” (מל”א טו,א-ב).

אז אולי זו טעות, ואמא של אסא לא היתה מעכה?
הבעיה היא שבהמשך אודות אסא, מעכה נזכרת שוב כאמו, נאמר “וְגַם אֶת מַעֲכָה אִמּוֹ וַיְסִרֶהָ מִגְּבִירָה אֲשֶׁר עָשְׂתָה מִפְלֶצֶת לָאֲשֵׁרָה וַיִּכְרֹת אָסָא אֶת מִפְלַצְתָּהּ וַיִּשְׂרֹף בְּנַחַל קִדְרוֹן” (שם,יג).

ברור הדבר שבאחד מהקטעים הללו שם אם המלך הוא טעות, שם אמו של אבים או שם אמו של אסא בנו.

אך הבעיה מסתבכת עוד יותר, שכן בס’ דברי הימים נאמר אודות רחבעם אביו של אביה: “וְאַחֲרֶיהָ לָקַח אֶת מַעֲכָה בַּת אַבְשָׁלוֹם וַתֵּלֶד לוֹ אֶת אֲבִיָּה וְאֶת עַתַּי וְאֶת זִיזָא וְאֶת שְׁלֹמִית: וַיֶּאֱהַב רְחַבְעָם אֶת מַעֲכָה בַת אַבְשָׁלוֹם מִכָּל נָשָׁיו וּפִילַגְשָׁיו […] וַיַּעֲמֵד לָרֹאשׁ רְחַבְעָם אֶת אֲבִיָּה בֶן מַעֲכָה לְנָגִיד בְּאֶחָיו כִּי לְהַמְלִיכוֹ” (דבה”ב יא,כ-כא).
מקטע זה (שאין לו מקבילה בס’ מלכים) עולה כי מעכה היתה אשתו של רחבעם ואמו של אביה, כמו שכתוב בס’ מלכים.
אבל מצד שני בהמשך נאמר “בִּשְׁנַת שְׁמוֹנֶה עֶשְׂרֵה לַמֶּלֶךְ יָרָבְעָם וַיִּמְלֹךְ אֲבִיָּה עַל יְהוּדָה: שָׁלוֹשׁ שָׁנִים מָלַךְ בִּירוּשָׁלִַם וְשֵׁם אִמּוֹ מִיכָיָהוּ בַת אוּרִיאֵל מִן גִּבְעָה” (דבה”ב יג,א-ב).
לפי קטע זה אביה היה בנה של “מיכיהו בת אוריאל” ולא בנה של “מעכה בת אבשלום” שהוזכרה לעיל בפירוש כאמו.

אבל מצד שלישי בהמשך (בקטע מקביל לס’ מלכים) אודות אסא בן אביה, נאמר שמעכה היתה אמו של אסא, כמו באזכור השני בס’ מלכים – “וְגַם מַעֲכָה אֵם אָסָא הַמֶּלֶךְ הֱסִירָהּ מִגְּבִירָה אֲשֶׁר עָשְׂתָה לַאֲשֵׁרָה מִפְלָצֶת וַיִּכְרֹת אָסָא אֶת מִפְלַצְתָּהּ וַיָּדֶק וַיִּשְׂרֹף בְּנַחַל קִדְרוֹן” (דבה”ב טו,טז).

אז מה קורה כאן?
ראינו סתירה אחת בס’ מלכים וסתירה כפולה בדבה”י.

סתירה בס’ מלכים – האם מעכה בת אבשלום היתה אמו של אבים או אמו של אסא בנו?
סתירה כפולה בס’ דבה”י – האם מעכה בת אבשלום היתה אמו של אביה או אמו של אסא בנו כנ”ל? והאם אמו של אביה היתה מעכה או מיכיהו בת אוריאל?

הטעות בס’ מלכים ברורה, עם זאת השאלה היא איזו מהאמהות אינה האמא הנכונה? האם מעכה היתה אמו של אבים או אמו של אסא בנו?
אולי מכך שמעכה נזכרת כאמו של אסא גם בהמשך תיאור פועלו כנ”ל, ניתן לשער שבגירסה המקורית מעכה היתה אכן אמו ושמה של אמו של אבים אביו היה שונה (האם בכל זאת “מיכיהו בת אוריאל” הנזכרת בדבה”י?).

להערכתי מה שקרה בדבה”י, הוא שהכותב שראה את הסתירה בס’ מלכים רצה לתקן אותה, ולכן שינה בקטע אחד את שמה של אם אביה ל”מיכיהו בת אוריאל” כדי ‘לפתור’ את הסתירה אודות מעכה, אבל ‘שכח’ ששני פרקים קודם לכן כתב בלשונו (בקטע ללא מקבילה בס’ מלכים) שמעכה דווקא כן היתה אמו של אביה.
ישנה גם אפשרות נוספת, שהקטע בדבה”י ש”מיכיהו בת אוריאל” היתה אמו של אביה הוא הגירסה המקורית שהיתה גם בס’ מלכים, אבל מכך שמחבר דבה”י בלשונו מספר קודם לכן שמעכה היתה אמו של אביה, מוכח שהוא הכיר גירסה דומה לזו שלפנינו בס’ מלכים, לפיה מעכה היתה אמו של אביה. כלומר, גם בגירסה שלפניו היתה קיימת הסתירה של ס’ מלכים.

זו דוגמה לטעות מוכחת בס’ מלכים ולנסיון תיקון כושל בס’ דבה”י.

[הדברים פורסמו על-ידי בפורום ביקורת המקרא בהיידפארק – 27/11/2013, ועתה בעריכה מחודשת ותוספת]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.