אופן החלוקה בין כהנים ולוייםבין המקור הכהני לדויטרונומיסטיהשערת התעודותכהנים ולוייםעריכת המקרא

מגמתיותו של ס’ דברי הימים, ועבודת הכהנים והלוויים

אחד הנושאים שלא נזכרו כלל, לא בס’ שמואל ולא בס’ מלכים (המשמשים כמקורותיו העיקריים של מחבר דבה”י), אלא מופיעים לראשונה בס’ דברי הימים. הוא החלוקה הברורה שבין בני שבט לוי המשמשים בתפקידים מסוימים במקדש, לבין הכהנים שהינם אך ורק בני אהרן שלהם תפקידים ברורים אחרים.
אחת הסוגיות הידועות בביקורת המקרא, היא חילופי השיטות שבין ס”כ לס”ד, במה שנוגע להגדרת הכהונה והלוויה. בעוד השיטה המובעת בס”ד היא שכל הלוויים הינם כהנים פוטנציאליים, והלוויים המשרתים בפועל במקדש הם המכונים ‘כהנים’. ס”כ טוען שהכהנים בכוח ובפועל הינם אך ורק הלוויים שהינם בני אהרן ולא כל בני שבט לוי (ארחיב על כך בהזדמנות אחרת).
בספרים שמחוץ לתורה, נזכרים הכהנים כ”בני אהרן” אך ורק בספרים שנכתבו בוודאות בימי בית שני (עזרא, נחמיה ודבה”י. יהושע כ”א הוא ענין לדיון בפני עצמו). כמו כן הגדרת עבודת הלוויים כשוערים ומשוררים וכדומה, נזכרת לראשונה גם כן אך ורק בספרי תקופת שיבת ציון, אף שייסוד עבודת הלוויים מיוחסת בדה”י לדוד המלך.

באשכול זה ננסה לבחון את אמינותו של מחבר דבה”י, במה שנוגע לתיאוריו המפורטים בענין עבודת הלוויים שאת ייסודה הוא מייחס לדוד. האם השתמש המחבר במקורות קדומים? או שמא סביר יותר, שלכל הפחות בענין זה, אינו אלא משקף את המציאות המאוחרת שהיתה בימי בית שני?

המחבר כותב בהרחבה (בעיקר מחלק א’ פרק כ”ה ואילך) על ייסוד משמרות בקרב הכהנים והלוויים בידי דוד, כהכנה למקדש אותו יבנה בנו שלמה. עצם זה שכל תפקידי הלוויים אינם נזכרים כלל וכלל בספרים הקדומים יותר אף לא בדרך אגב, הוא בוודאי מתמיה.
ברור הדבר שלא העתיק המחבר ממקורות קדומים שהיו בפניו את התיאורים בנושא זה, בוודאי שלא מילה במילה. שכן מרבה הוא להשתמש במילים מאוחרות, שבאו לידי שימוש בספרים של תקופתו ולא של אלו מימי בית ראשון. כגון “מצלתים”, “מחלקות” ו”פרבר”, וכן צורות ביטוי מאוחרות כמו “דויד המלך” במקום הצורה הקדומה “המלך דוד”.
אך נוכל לדעת בבירור יותר אם אכן יש לפקפק באמינותו של המחבר בענין זה, אם נראה שהוא מגמתי, ומזכיר שוב ושוב את השוערים והמשוררים וכדומה. ובעיקר היכן שהוא מצטט קטעים מילה במילה מתוך הספרים הקדומים, ומרכיב בדבריהם הזכרות בענין תפקידי הכהנים והלוויים החלוקים. ואכן ניתן למצוא בנקל לא מעט דוגמאות לכך, ואביא כאן כמה מהן.

“וְהַמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה וְכָל עֲדַת יִשְׂרָאֵל הַנּוֹעָדִים עָלָיו לִפְנֵי הָאָרוֹן מְזַבְּחִים צֹאן וּבָקָר אֲשֶׁר לֹא יִסָּפְרוּ וְלֹא יִמָּנוּ מֵרֹב: וַיָּבִיאוּ הַכֹּהֲנִים אֶת אֲרוֹן בְּרִית יְהוָה אֶל מְקוֹמוֹ אֶל דְּבִיר הַבַּיִת אֶל קֹדֶשׁ הַקְּדָשִׁים אֶל תַּחַת כַּנְפֵי הַכְּרוּבִים: וַיִּהְיוּ הַכְּרוּבִים פֹּרְשִׂים כְּנָפַיִם עַל מְקוֹם הָאָרוֹן וַיְכַסּוּ הַכְּרוּבִים עַל הָאָרוֹן וְעַל בַּדָּיו מִלְמָעְלָה: וַיַּאֲרִיכוּ הַבַּדִּים וַיֵּרָאוּ רָאשֵׁי הַבַּדִּים מִן הָאָרוֹן עַל פְּנֵי הַדְּבִיר וְלֹא יֵרָאוּ הַחוּצָה וַיְהִי שָׁם עַד הַיּוֹם הַזֶּה: אֵין בָּאָרוֹן רַק שְׁנֵי הַלֻּחוֹת אֲשֶׁר נָתַן מֹשֶׁה בְּחֹרֵב אֲשֶׁר כָּרַת יְהוָה עִם בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּצֵאתָם מִמִּצְרָיִם: וַיְהִי בְּצֵאת הַכֹּהֲנִים מִן הַקֹּדֶשׁ כִּי כָּל הַכֹּהֲנִים הַנִּמְצְאִים הִתְקַדָּשׁוּ אֵין לִשְׁמוֹר לְמַחְלְקוֹת: וְהַלְוִיִּם הַמְשֹׁרֲרִים לְכֻלָּם לְאָסָף לְהֵימָן לִידֻתוּן וְלִבְנֵיהֶם וְלַאֲחֵיהֶם מְלֻבָּשִׁים בּוּץ בִּמְצִלְתַּיִם וּבִנְבָלִים וְכִנֹּרוֹת עֹמְדִים מִזְרָח לַמִּזְבֵּחַ וְעִמָּהֶם כֹּהֲנִים לְמֵאָה וְעֶשְׂרִים מַחְצְרִים בַּחֲצֹצְרוֹת: וַיְהִי כְאֶחָד לַמְחַצְּרִים וְלַמְשֹׁרֲרִים לְהַשְׁמִיעַ קוֹל אֶחָד לְהַלֵּל וּלְהֹדוֹת לַיהוָה וּכְהָרִים קוֹל בַּחֲצֹצְרוֹת וּבִמְצִלְתַּיִם וּבִכְלֵי הַשִּׁיר וּבְהַלֵּל לַיהוָה כִּי טוֹב כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ וְהַבַּיִת מָלֵא עָנָן בֵּית יְהוָה: וְלֹא יָכְלוּ הַכֹּהֲנִים לַעֲמוֹד לְשָׁרֵת מִפְּנֵי הֶעָנָן כִּי מָלֵא כְבוֹד יְהוָה אֶת בֵּית הָאֱלֹהִים” (דבה”י ב’ ה,ו-יד). “וְהַמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה וְכָל עֲדַת יִשְׂרָאֵל הַנּוֹעָדִים עָלָיו אִתּוֹ לִפְנֵי הָאָרוֹן מְזַבְּחִים צֹאן וּבָקָר אֲשֶׁר לֹא יִסָּפְרוּ וְלֹא יִמָּנוּ מֵרֹב: וַיָּבִאוּ הַכֹּהֲנִים אֶת אֲרוֹן בְּרִית יְהוָה אֶל מְקוֹמוֹ אֶל דְּבִיר הַבַּיִת אֶל קֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים אֶל תַּחַת כַּנְפֵי הַכְּרוּבִים: כִּי הַכְּרוּבִים פֹּרְשִׂים כְּנָפַיִם אֶל מְקוֹם הָאָרוֹן וַיָּסֹכּוּ הַכְּרֻבִים עַל הָאָרוֹן וְעַל בַּדָּיו מִלְמָעְלָה: וַיַּאֲרִכוּ הַבַּדִּים וַיֵּרָאוּ רָאשֵׁי הַבַּדִּים מִן הַקֹּדֶשׁ עַל פְּנֵי הַדְּבִיר וְלֹא יֵרָאוּ הַחוּצָה וַיִּהְיוּ שָׁם עַד הַיּוֹם הַזֶּה: אֵין בָּאָרוֹן רַק שְׁנֵי לֻחוֹת הָאֲבָנִים אֲשֶׁר הִנִּחַ שָׁם מֹשֶׁה בְּחֹרֵב אֲשֶׁר כָּרַת יְהוָה עִם בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּצֵאתָם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם: וַיְהִי בְּצֵאת הַכֹּהֲנִים מִן הַקֹּדֶשׁ וְהֶעָנָן מָלֵא אֶת בֵּית יְהוָה: וְלֹא יָכְלוּ הַכֹּהֲנִים לַעֲמֹד לְשָׁרֵת מִפְּנֵי הֶעָנָן כִּי מָלֵא כְבוֹד יְהוָה אֶת בֵּית יְהוָה” (מלכים א’ ח,ה-יא).

בקטע זה ניתן לראות איך מחבר דבה”י העתיק קטע מתוך ס’ מלכים, כולל את המילים “עד היום הזה” המתייחסות למציאות שלא היתה בימיו. ובתוך הקטע, ולמעשה אף באמצע משפט, השחיל המחבר קטע חדש ובו תיאור הלוויים והכהנים לתפקידיהם השונים.
גם קטע זה בוודאי אינו ציטוט ממקור קדום, שהרי משתמש המחבר במילים בנות תקופתו, כ”מחלקות”, “בוץ”, “מצלתים” ו”כאחד”.

“וְהַמֶּלֶךְ וְכָל הָעָם זֹבְחִים זֶבַח לִפְנֵי יְהוָה: וַיִּזְבַּח הַמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה אֶת זֶבַח הַבָּקָר עֶשְׂרִים וּשְׁנַיִם אֶלֶף וְצֹאן מֵאָה וְעֶשְׂרִים אָלֶף וַיַּחְנְכוּ אֶת בֵּית הָאֱלֹהִים הַמֶּלֶךְ וְכָל הָעָם: וְהַכֹּהֲנִים עַל מִשְׁמְרוֹתָם עֹמְדִים וְהַלְוִיִּם בִּכְלֵי שִׁיר יְהוָה אֲשֶׁר עָשָׂה דָּוִיד הַמֶּלֶךְ לְהֹדוֹת לַיהוָה כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ בְּהַלֵּל דָּוִיד בְּיָדָם וְהַכֹּהֲנִים מַחְצְרִים נֶגְדָּם וְכָל יִשְׂרָאֵל עֹמְדִים: וַיְקַדֵּשׁ שְׁלֹמֹה אֶת תּוֹךְ הֶחָצֵר אֲשֶׁר לִפְנֵי בֵית יְהוָה כִּי עָשָׂה שָׁם הָעֹלוֹת וְאֵת חֶלְבֵי הַשְּׁלָמִים כִּי מִזְבַּח הַנְּחֹשֶׁת אֲשֶׁר עָשָׂה שְׁלֹמֹה לֹא יָכוֹל לְהָכִיל אֶת הָעֹלָה וְאֶת הַמִּנְחָה וְאֶת הַחֲלָבִים: וַיַּעַשׂ שְׁלֹמֹה אֶת הֶחָג בָּעֵת הַהִיא שִׁבְעַת יָמִים וְכָל יִשְׂרָאֵל עִמּוֹ קָהָל גָּדוֹל מְאֹד מִלְּבוֹא חֲמָת עַד נַחַל מִצְרָיִם” (דבה”י ב’ ז,א-ח). “וְהַמֶּלֶךְ וְכָל יִשְׂרָאֵל עִמּוֹ זֹבְחִים זֶבַח לִפְנֵי יְהוָה: וַיִּזְבַּח שְׁלֹמֹה אֵת זֶבַח הַשְּׁלָמִים אֲשֶׁר זָבַח לַיהוָה בָּקָר עֶשְׂרִים וּשְׁנַיִם אֶלֶף וְצֹאן מֵאָה וְעֶשְׂרִים אָלֶף וַיַּחְנְכוּ אֶת בֵּית יְהוָה הַמֶּלֶךְ וְכָל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל: בַּיּוֹם הַהוּא קִדַּשׁ הַמֶּלֶךְ אֶת תּוֹךְ הֶחָצֵר אֲשֶׁר לִפְנֵי בֵית יְהוָה כִּי עָשָׂה שָׁם אֶת הָעֹלָה וְאֶת הַמִּנְחָה וְאֵת חֶלְבֵי הַשְּׁלָמִים כִּי מִזְבַּח הַנְּחֹשֶׁת אֲשֶׁר לִפְנֵי יְהוָה קָטֹן מֵהָכִיל אֶת הָעֹלָה וְאֶת הַמִּנְחָה וְאֵת חֶלְבֵי הַשְּׁלָמִים: וַיַּעַשׂ שְׁלֹמֹה בָעֵת הַהִיא אֶת הֶחָג וְכָל יִשְׂרָאֵל עִמּוֹ קָהָל גָּדוֹל מִלְּבוֹא חֲמָת עַד נַחַל מִצְרַיִם” (מלכים א’ ח,סב-סה).

קטע זה אינו ציטוט מילה במילה מס’ מלכים, אבל ברור הדבר שמחבר דבה”י העתיק את הקטע משם עם שינויי לשון מסויימים.
והנה גם בקטע זה אנו רואים איך המחבר השחיל בסיפור הדברים, תיאור שאין לו זכר במקור. דהיינו תיאור אודות תפקידיהם ומעשיהם השונים של הלוויים והכהנים. וגם כאן באו המילים בנות זמנו של המחבר, כמו “מחצרים” והביטוי “דויד המלך” וכנ”ל.

“וְאֵלֶּה שָׂרֵי הַנִּצָּבִים אֲשֶׁר לַמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה חֲמִשִּׁים וּמָאתָיִם הָרֹדִים בָּעָם: וְאֶת בַּת פַּרְעֹה הֶעֱלָה שְׁלֹמֹה מֵעִיר דָּוִיד לַבַּיִת אֲשֶׁר בָּנָה לָהּ כִּי אָמַר לֹא תֵשֵׁב אִשָּׁה לִי בְּבֵית דָּוִיד מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל כִּי קֹדֶשׁ הֵמָּה אֲשֶׁר בָּאָה אֲלֵיהֶם אֲרוֹן יְהוָה: אָז הֶעֱלָה שְׁלֹמֹה עֹלוֹת לַיהוָה עַל מִזְבַּח יְהוָה אֲשֶׁר בָּנָה לִפְנֵי הָאוּלָם: וּבִדְבַר יוֹם בְּיוֹם לְהַעֲלוֹת כְּמִצְוַת מֹשֶׁה לַשַּׁבָּתוֹת וְלֶחֳדָשִׁים וְלַמּוֹעֲדוֹת שָׁלוֹשׁ פְּעָמִים בַּשָּׁנָה בְּחַג הַמַּצּוֹת וּבְחַג הַשָּׁבֻעוֹת וּבְחַג הַסֻּכּוֹת: וַיַּעֲמֵד כְּמִשְׁפַּט דָּוִיד אָבִיו אֶת מַחְלְקוֹת הַכֹּהֲנִים עַל עֲבֹדָתָם וְהַלְוִיִּם עַל מִשְׁמְרוֹתָם לְהַלֵּל וּלְשָׁרֵת נֶגֶד הַכֹּהֲנִים לִדְבַר יוֹם בְּיוֹמוֹ וְהַשּׁוֹעֲרִים בְּמַחְלְקוֹתָם לְשַׁעַר וָשָׁעַר כִּי כֵן מִצְוַת דָּוִיד אִישׁ הָאֱלֹהִים: וְלֹא סָרוּ מִצְוַת הַמֶּלֶךְ עַל הַכֹּהֲנִים וְהַלְוִיִּם לְכָל דָּבָר וְלָאֹצָרוֹת: וַתִּכֹּן כָּל מְלֶאכֶת שְׁלֹמֹה עַד הַיּוֹם מוּסַד בֵּית יְהוָה וְעַד כְּלֹתוֹ שָׁלֵם בֵּית יְהוָה: אָז הָלַךְ שְׁלֹמֹה לְעֶצְיוֹן גֶּבֶר וְאֶל אֵילוֹת עַל שְׂפַת הַיָּם בְּאֶרֶץ אֱדוֹם: וַיִּשְׁלַח לוֹ חוּרָם בְּיַד עֲבָדָיו אֳנִיּוֹת וַעֲבָדִים יוֹדְעֵי יָם וַיָּבֹאוּ עִם עַבְדֵי שְׁלֹמֹה אוֹפִירָה וַיִּקְחוּ מִשָּׁם אַרְבַּע מֵאוֹת וַחֲמִשִּׁים כִּכַּר זָהָב וַיָּבִיאוּ אֶל הַמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה” (דבה”י ב’ ח,י-יח). “אֵלֶּה שָׂרֵי הַנִּצָּבִים אֲשֶׁר עַל הַמְּלָאכָה לִשְׁלֹמֹה חֲמִשִּׁים וַחֲמֵשׁ מֵאוֹת הָרֹדִים בָּעָם הָעֹשִׂים בַּמְּלָאכָה: אַךְ בַּת פַּרְעֹה עָלְתָה מֵעִיר דָּוִד אֶל בֵּיתָהּ אֲשֶׁר בָּנָה לָהּ אָז בָּנָה אֶת הַמִּלּוֹא: וְהֶעֱלָה שְׁלֹמֹה שָׁלֹשׁ פְּעָמִים בַּשָּׁנָה עֹלוֹת וּשְׁלָמִים עַל הַמִּזְבֵּחַ אֲשֶׁר בָּנָה לַיהוָה וְהַקְטֵיר אִתּוֹ אֲשֶׁר לִפְנֵי יְהוָה וְשִׁלַּם אֶת הַבָּיִת: וָאֳנִי עָשָׂה הַמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה בְּעֶצְיוֹן גֶּבֶר אֲשֶׁר אֶת אֵלוֹת עַל שְׂפַת יַם סוּף בְּאֶרֶץ אֱדוֹם: וַיִּשְׁלַח חִירָם בָּאֳנִי אֶת עֲבָדָיו אַנְשֵׁי אֳנִיּוֹת יֹדְעֵי הַיָּם עִם עַבְדֵי שְׁלֹמֹה: וַיָּבֹאוּ אוֹפִירָה וַיִּקְחוּ מִשָּׁם זָהָב אַרְבַּע מֵאוֹת וְעֶשְׂרִים כִּכָּר וַיָּבִאוּ אֶל הַמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה” (מלכים א’ ט,כג-כח).

גם בקטע זה אף שאינו ציטוט מתוך ס’ מלכים, ברור שמחבר דבה”י התבסס על ס’ מלכים, ובתוכן הדברים הוסיף פרשנויות משלו והרחבות (ראה המשפטים באדום) לדברים שלדעתו היו “חסרים” במקור. ובכלל זה שוב קטע המדבר אודות החלוקה בין הכהנים והלוויים לתפקידיהם השונים.

מקטעים אלו ואחרים, ניתן לראות בבירור שהמחבר ככל הנראה ראה צורך ‘להשלים’, את מה שלדעתו היה ‘חסר’ במקורות שלפניו ולפנינו. וכפי שראינו זאת בעיקר בנוגע לעבודת הכהנים והלוויים אותה מייחס המחבר לדוד, וחוזר ומזכיר את עבודותיהם שוב ושוב בכל הזדמנות שישנו תיאור על הנעשה במקדש (ראה לדוגמה דבה”י ב’ לא ולה).
כשמצד אחד אנו רואים איך הספרים שמימי בית ראשון אינם מזכירים כלל וכלל את המשוררים והשוערים, ואת החלוקה שבין עבודת הלוויים לעבודת הכהנים (חוץ מס”כ עצמו). ומצד שני רואים איך מחבר דבה”י מספר ומתאר לראשונה בהרחבה על ייסוד עבודות הלוויים והכהנים בידי דוד, ולאחר מכן מזכיר שוב ושוב נקודה זו בכל הזדמנות, וגם תוחב את דבריו בתוך ציטוטים מספרים קדומים יותר. סביר ביותר להניח שהחלוקה והתפקידים אותם מייחס המחבר לכהנים וללוויים אינו קדום כמו שהוא מציג, אלא מאוחר וכנראה מימי בית שני בלבד.

[פורסם על-ידי במקור בפורום ביקורת המקרא באתר היידפארק – 8/5/2010, עם תיקוני ניסוח]

This Post Has 5 Comments

  1. שמוליק Reply

    שאלה טכנית
    מדוע ניתן לראות את הבלוג רק בנייד ולא במחשב רגיל?

  2. admin Reply

    מוזר, כי אני רואה שיש הרבה כניסות של קוראים ממחשב.

  3. שמוליק Reply

    תודה הסתדר.

  4. Pingback: האם רפורמת יאשיהו בוצעה בהשפעת ספר דברים? – מקרא וביקורת

  5. Pingback: האם רפורמת יאשיהו בוצעה בהשפעת ספר דברים? - מקרא וביקורת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.