יהושע בן נוןמרגליםתקופת המדבר

האמנם יהושע בן נון היה אחד המרגלים?

בפרשת המרגלים נזכר יהושע בן נון ברשימת המרגלים כאחד מהם: “לְמַטֵּה אֶפְרָיִם הוֹשֵׁעַ בִּן נוּן” (במ’ יג,ח).
והנה בתיאור חזרתם של המרגלים אל העם והעימות בין המרגלים נאמר בתחילה כך: “וַיַּהַס כָּלֵב אֶת-הָעָם אֶל-מֹשֶׁה וַיֹּאמֶר עָלֹה נַעֲלֶה וְיָרַשְׁנוּ אֹתָהּ כִּי-יָכוֹל נוּכַל לָהּ: וְהָאֲנָשִׁים אֲשֶׁר-עָלוּ עִמּוֹ אָמְרוּ לֹא נוּכַל לַעֲלוֹת אֶל-הָעָם כִּי-חָזָק הוּא מִמֶּנּוּ” (במ’ יג,ל-לא).

כאן נזכר כלב בלבד כעומד מול שאר המרגלים, כשיהושע בן נון אינו נזכר.

כך גם בהמשך הדברים, נאמר שכל המרגלים ימותו, ורק כלב נזכר כמי שיחיה ויכנס לארץ כנען: “כִּי כָל-הָאֲנָשִׁים הָרֹאִים אֶת-כְּבֹדִי וְאֶת-אֹתֹתַי אֲשֶׁר-עָשִׂיתִי בְמִצְרַיִם וּבַמִּדְבָּר וַיְנַסּוּ אֹתִי זֶה עֶשֶׂר פְּעָמִים וְלֹא שָׁמְעוּ בְּקוֹלִי: אִם-יִרְאוּ אֶת-הָאָרֶץ אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתִּי לַאֲבֹתָם וְכָל-מְנַאֲצַי לֹא יִרְאוּהָ: וְעַבְדִּי כָלֵב עֵקֶב הָיְתָה רוּחַ אַחֶרֶת עִמּוֹ וַיְמַלֵּא אַחֲרָי–וַהֲבִיאֹתִיו אֶל-הָאָרֶץ אֲשֶׁר-בָּא שָׁמָּה וְזַרְעוֹ יוֹרִשֶׁנָּה” (במ’ יד,כב-כד).

אך פתאום בקטע לאחר מכן צץ לו לפתע יהושע גם הוא ומצורף לכלב:
ראה “בַּמִּדְבָּר הַזֶּה יִפְּלוּ פִגְרֵיכֶם וְכָל-פְּקֻדֵיכֶם לְכָל-מִסְפַּרְכֶם מִבֶּן עֶשְׂרִים שָׁנָה וָמָעְלָה אֲשֶׁר הֲלִינֹתֶם עָלָי: אִם-אַתֶּם תָּבֹאוּ אֶל-הָאָרֶץ אֲשֶׁר נָשָׂאתִי אֶת-יָדִי לְשַׁכֵּן אֶתְכֶם בָּהּ כִּי אִם-כָּלֵב בֶּן-יְפֻנֶּה וִיהוֹשֻׁעַ בִּן-נוּן” (במ’ יד,כט-ל).
וכן “וַיָּמֻתוּ הָאֲנָשִׁים מוֹצִאֵי דִבַּת-הָאָרֶץ רָעָה–בַּמַּגֵּפָה לִפְנֵי יְהוָה: וִיהוֹשֻׁעַ בִּן-נוּן וְכָלֵב בֶּן-יְפֻנֶּה חָיוּ מִן-הָאֲנָשִׁים הָהֵם הַהֹלְכִים לָתוּר אֶת-הָאָרֶץ” (שם,לז-לח).

אם רק כלב היה זה שעמד כנגד המרגלים, מדוע יהושע שגם היה מהמרגלים ולא עמד נגדם נותר בחיים?

המעניין הוא שבס’ דברים כשמסופר על פרשת המרגלים, נאמר:
“וַיִּשְׁמַע יְהוָה אֶת-קוֹל דִּבְרֵיכֶם וַיִּקְצֹף וַיִּשָּׁבַע לֵאמֹר: אִם-יִרְאֶה אִישׁ בָּאֲנָשִׁים הָאֵלֶּה הַדּוֹר הָרָע הַזֶּה–אֵת הָאָרֶץ הַטּוֹבָה אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתִּי לָתֵת לַאֲבֹתֵיכֶם: זוּלָתִי כָּלֵב בֶּן-יְפֻנֶּה הוּא יִרְאֶנָּה וְלוֹ-אֶתֵּן אֶת-הָאָרֶץ אֲשֶׁר דָּרַךְ-בָּהּ וּלְבָנָיו–יַעַן אֲשֶׁר מִלֵּא אַחֲרֵי יְהוָה גַּם-בִּי הִתְאַנַּף יְהוָה בִּגְלַלְכֶם לֵאמֹר גַּם-אַתָּה לֹא-תָבֹא שָׁם: יְהוֹשֻׁעַ בִּן-נוּן הָעֹמֵד לְפָנֶיךָ הוּא יָבֹא שָׁמָּה אֹתוֹ חַזֵּק כִּי-הוּא יַנְחִלֶנָּה אֶת-יִשְׂרָאֵל” (דב’ א,לד-לח).
גם בקטע זה כלב בן יפונה הוא היחיד המוצג כמי שעמד מול שאר המרגלים, אבל מצד שני נזכר גם יהושע כמי שיוותר בחיים מדור המרגלים, בגלל שנועד להחליף את משה, שנגזר עליו שלא להכנס לכנען, בעקבות חטא המרגלים – דבר שלא נזכר במקבילה בס’ במדבר.

לכאורה יש מדברים אלו לערער על התיאור המציין את יהושע כאחד המרגלים (במ’ יג,ח וטז).
א) אם היה יהושע אחד המרגלים מדוע לא מת עמם מכיון שלא עמד נגדם כמו כלב?
ב) בס’ דברים נאמר שיהושע נותר בחיים מבני דורו, בגלל שנועד להחליף את משה.
ג) בס’ במדבר כשיהושע פתאום מוצמד לכלב כמי שיוותר בחיים, לא מצורף לכך שום הסבר.

מה קורה כאן?

המרגלים מציגים בפני בני ישראל מפרי הארץ. איור מאת גוסטב דורה

למעשה גם בס’ יהושע משתמע בדומה לנאמר בס’ דברים:
“וַיִּגְּשׁוּ בְנֵי-יְהוּדָה אֶל-יְהוֹשֻׁעַ בַּגִּלְגָּל וַיֹּאמֶר אֵלָיו כָּלֵב בֶּן-יְפֻנֶּה הַקְּנִזִּי אַתָּה יָדַעְתָּ אֶת-הַדָּבָר אֲשֶׁר-דִּבֶּר יְהוָה אֶל-מֹשֶׁה אִישׁ-הָאֱלֹהִים עַל אֹדוֹתַי וְעַל אֹדוֹתֶיךָ–בְּקָדֵשׁ בַּרְנֵעַ: בֶּן-אַרְבָּעִים שָׁנָה אָנֹכִי בִּשְׁלֹחַ מֹשֶׁה עֶבֶד-יְהוָה אֹתִי מִקָּדֵשׁ בַּרְנֵעַ–לְרַגֵּל אֶת-הָאָרֶץ וָאָשֵׁב אֹתוֹ דָּבָר כַּאֲשֶׁר עִם-לְבָבִי: וְאַחַי אֲשֶׁר עָלוּ עִמִּי הִמְסִיו אֶת-לֵב הָעָם וְאָנֹכִי מִלֵּאתִי אַחֲרֵי יְהוָה אֱלֹהָי: וַיִּשָּׁבַע מֹשֶׁה בַּיּוֹם הַהוּא לֵאמֹר אִם-לֹא הָאָרֶץ אֲשֶׁר דָּרְכָה רַגְלְךָ בָּהּ לְךָ תִהְיֶה לְנַחֲלָה וּלְבָנֶיךָ עַד-עוֹלָם כִּי מִלֵּאתָ אַחֲרֵי יְהוָה אֱלֹהָי” (יהו’ יד,ו-ט).
בקטע זה בדומה לנאמר בס’ דברים (גם הניסוח דומה), מצד אחד מרומז על ההבטחה הן לכלב והן ליהושע – “על אדותי ועל אדותיך”, אך מצד שני כלב מספר שרק הוא מבין שניהם היה מהמרגלים, ושרק הוא עמד כנגד שאר המרגלים, וכן את השבועה הפרטית לכלב בעקבות כך.

כלב לא רק שמדבר בלשון יחיד, אלא גם אומר ששאר המרגלים חטאו – “וְאַחַי אֲשֶׁר עָלוּ עִמִּי הִמְסִיו אֶת-לֵב הָעָם וְאָנֹכִי מִלֵּאתִי אַחֲרֵי יְהוָה אֱלֹהָי“. ולכן תמוה שלא מזכיר את יהושע, כמו שהזכירו קודם לכן “על אדותי ועל אדותיך“.
הדגשה נוספת לכך אנו רואים בהמשך התיאור, כשכלב אומר ליהושע: “וְעַתָּה תְּנָה-לִּי אֶת-הָהָר הַזֶּה אֲשֶׁר-דִּבֶּר יְהוָה בַּיּוֹם הַהוּא כִּי אַתָּה-שָׁמַעְתָּ בַיּוֹם הַהוּא כִּי-עֲנָקִים שָׁם וְעָרִים גְּדֹלוֹת בְּצֻרוֹת אוּלַי יְהוָה אוֹתִי וְהוֹרַשְׁתִּים כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר יְהוָה” (שם,יב). מה זאת אומר “כי אתה שמעת ביום ההוא”? הלא יהושע היה אחד המרגלים וראה מציאות זו בעיניו, הלא כן?!
כלומר, גם מקטע זה עולה שאף שיהושע נותר בחיים מדור המרגלים, אבל הוא לא היה אחד מהמרגלים, בניגוד למסופר בתחילת הפרשה בס’ במדבר.

הסתירה בבמדבר מחמירה עוד, כשרואים שבמקום אחר שוב נזכרים כלב ויהושע יחדיו כמי שהובטחו שיכנסו לכנען:
“כֹּה עָשׂוּ אֲבֹתֵיכֶם בְּשָׁלְחִי אֹתָם מִקָּדֵשׁ בַּרְנֵעַ לִרְאוֹת אֶת-הָאָרֶץ: וַיַּעֲלוּ עַד-נַחַל אֶשְׁכּוֹל וַיִּרְאוּ אֶת-הָאָרֶץ וַיָּנִיאוּ אֶת-לֵב בְּנֵי יִשְׂרָאֵל–לְבִלְתִּי-בֹא אֶל-הָאָרֶץ אֲשֶׁר-נָתַן לָהֶם יְהוָה: וַיִּחַר-אַף יְהוָה בַּיּוֹם הַהוּא וַיִּשָּׁבַע לֵאמֹר: אִם-יִרְאוּ הָאֲנָשִׁים הָעֹלִים מִמִּצְרַיִם מִבֶּן עֶשְׂרִים שָׁנָה וָמַעְלָה אֵת הָאֲדָמָה אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתִּי לְאַבְרָהָם לְיִצְחָק וּלְיַעֲקֹב כִּי לֹא-מִלְאוּ אַחֲרָי: בִּלְתִּי כָּלֵב בֶּן-יְפֻנֶּה הַקְּנִזִּי וִיהוֹשֻׁעַ בִּן-נוּן – כִּי מִלְאוּ אַחֲרֵי יְהוָה” (במ’ לב,ח-יב).
כאן בקטע זה לא רק כלב מתואר כמי שמילא אחרי האל שלא כמו שאר המרגלים, אלא גם יהושע מתואר כמי שמלא אחרי האל בדומה לכלב – “כי מלאו אחרי יהוה”.

[פורסם על-ידי במקור בפורום ביקורת המקרא באתר היידפארק – 10/6/2012, עם תוספת קטנה מ-12/6/2012]

This Post Has 5 Comments

  1. רמי Reply

    יפה מאוד. תמיד חשבתי שגם יהושוע דיבר נגד שאר המרגלים. לא ידעתי שישנן גירסאות לפיהן רק כלב היה הדובר היחידי.

  2. jewishproblems Reply

    אז מישהו הלחים מסורות שונות ולא חשב שנפענח את ההלחמה?

  3. zac Reply

    כדאי להוסיף התייחסות גם לזה:
    במדבר יד, ו: וִיהוֹשֻׁעַ בִּן-נוּן, וְכָלֵב בֶּן-יְפֻנֶּה, מִן-הַתָּרִים, אֶת-הָאָרֶץ–קָרְעוּ בִּגְדֵיהֶם
    למה אי אפשר לומר ששניהם היו בין המרגלים אבל כלב היה הדומיננטי יותר ולכן דווקא הוא זה שמוזכר “ויהס את העם”

  4. ירוק11 Reply

    הסתירות באמת מציקות, אני נפגש בחלקן בכל פעם שאני קורא את הפרשה. הפתרון היחיד הנראה באופק הוא שלפי הגירסה שאינה מציגה את יהושע כעומד מול שאר המרגלים – הוא פשוט לא היה חלק מהמרגלים, והכללתו ברשימה שייכת לגירסה השניה הסוברת שגם הוא וגם כלב מילאו אחרי ה’. מעניין מי היה המרגל משבט אפרים לפי הגירסה הראשונה.

    • אלי Reply

      ראיתי לאחד מידידי שציין נקודה מעניינת, לפיה יש סימן לכך שמישהו נגע ברשימת שמות המרגלים.
      שכן לפני אזכור נציג מנשה יש כותרת: “למטה יוסף – למטה מנשה גדי בן סוסי” (יג,יא). כותרת כמו “למטה יוסף” מתאים לפני אזכור שני הנציגים של יוסף לשבטיו, מנשה ואפרים. אבל משום מה אפרים ונציגו יהושע בן נון נזכר כבר קודם לכן (יג,ח) עוד לפני הכותרת “לבני יוסף”.
      זה מחשיד שמישהו ׳טיפל׳ בנציג שבט אפרים והעבירו ממקומו למקום גבוה יותר ברשימה, ויתכן שבאותה ההזדמנות החליף גם את שמו של הנציג להושע בן נון.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.