אופן החלוקה בין כהנים ולוייםאלעזר ואיתמרכהונהנוסח המסורה

פילגש בגבעה – עריכה כהנית מאוחרת?

במלחמת שבטי ישראל נגד שבט בנימין בעקבות פרשת “פילגש בגבעה”, מסופר שהם הגיעו לבית-אל, אל פינחס בן אלעזר בן אהרן הכהן. מה עושה שם פנחס? האם אין זו אלא עריכה כהנית מאוחרת?

נאמר “וַיַּעֲלוּ כָל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְכָל הָעָם וַיָּבֹאוּ בֵית אֵל וַיִּבְכּוּ וַיֵּשְׁבוּ שָׁם לִפְנֵי יְהוָה וַיָּצוּמוּ בַיּוֹם הַהוּא עַד הָעָרֶב וַיַּעֲלוּ עֹלוֹת וּשְׁלָמִים לִפְנֵי יְהוָה: וַיִּשְׁאֲלוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל בַּיהוָה וְשָׁם אֲרוֹן בְּרִית הָאֱלֹהִים בַּיָּמִים הָהֵם: וּפִינְחָס בֶּן אֶלְעָזָר בֶּן אַהֲרֹן עֹמֵד לְפָנָיו בַּיָּמִים הָהֵם לֵאמֹר הַאוֹסִף עוֹד לָצֵאת לַמִּלְחָמָה עִם בְּנֵי בִנְיָמִן אָחִי אִם אֶחְדָּל וַיֹּאמֶר יְהוָה עֲלוּ כִּי מָחָר אֶתְּנֶנּוּ בְיָדֶךָ” (שופ’ כ,כו-כח).

מיקומו של הקטע המסומן באדום הוא בעייתי, שכן הוא קוטע את רצף המשפט “וישאלו בני ישראל ביהוה, לאמר האוסיף עוד וכו'”.
יש לשים לב גם לכך שאיזכור היות הארון ופנחס בבית-אל, מתאים יותר בכמה פסוקים בודדים קודם לכן, בסיפור הכינוס הראשון בבית-אל, כבר אז שאלו העם באלהים. ראה “וַיָּקֻמוּ וַיַּעֲלוּ בֵית אֵל וַיִּשְׁאֲלוּ בֵאלֹהִים וַיֹּאמְרוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מִי יַעֲלֶה לָּנוּ בַתְּחִלָּה לַמִּלְחָמָה עִם בְּנֵי בִנְיָמִן וַיֹּאמֶר יְהוָה יְהוּדָה בַתְּחִלָּה” (שם,יח).

ניתן להציע שני הסברים שונים:
א) שהקטע המסומן אינו במקומו, מקומו המקורי אולי באיזכור הראשון (יח).
ב) ייתכן גם שמדובר בכלל בגלוסה מאוחרת שנוספה בעריכה כהנית, במטרה ליצור “עדויות” ספרותיות לשיוכה של הכהונה הגדולה לכהנים לבית צדוק (שייחסו עצמם לפנחס בן אלעזר בן אהרן הכהן) עוד לפני צדוק עצמו (מימי דוד ושלמה).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.