Site icon מקרא וביקורת

ספר הברית

“ספר הברית” הוא כינוי שנתנו חוקרי המקרא לפרקים כא–כג בס’ שמות. בפוסט זה נראה את המאפיינים של קובץ חוקים זה והיחס אליו בקבצי חוקים אחרים בתורה.

בפרקים אלו מתוארת כריתת הברית בין האל ובין העם. ספר הברית כולל אסופה של חוקים שרובם מנוסחים כמקרים פרטיים, הפותחים בתנאי “אם…” (חוקים קזואיסטים, ראו להלן). אסופת החוקים נפתחת בנושאים שבין אדם לחברו, ונחתמת בנושאים פולחניים. קובץ זה הוא קובץ החוקים של הרובד הקדם-דויטרונומיסטי (סי”א)1. קובץ חוקים זה מתחיל למעשה כבר בפסוקים האחרונים של שמות כ (כב-כו).
מקור השם “ספר הברית” בפסוק המספר שמשה כתב והקריא מתוך הספר את החוקים הנזכרים בפרקים כא-כג בספר שמות. “וַיִּכְתֹּב מֹשֶׁה אֵת כָּל-דִּבְרֵי יְהוָה – וַיִּקַּח סֵפֶר הַבְּרִית וַיִּקְרָא בְּאָזְנֵי הָעָם” (שמ’ כד,ד-ז).

לספר הברית מספר מאפיינים סגנוניים:

ס’ דברים משתמש בספר הברית

בהשוואות בין שני קבצי החוקים, ניתן להבחין שהסופר הדויטרונומיסטי בס’ דברים משתמש בספר הברית, לעיתים בשפה דומה ולעיתים שם דגש על נקודות שונות. להלן מספר דוגמאות:

הסופר הדויטרונומיסטי אינו משתמש רק בחוקים שבספר הברית, אלא גם בחלקים הלא-חוקיים. לדוגמה:

ס’ הקדושה משתמש ב”ספר הברית”

גם ס’ הקדושה משתמש בספר הברית, להלן מספר דוגמאות:

[הדברים נכתבו במקור על ידי בפורום ביקורת המקרא בהיידפארק – 6-10/2/2013, עם תיקוני ניסוח]

בדוגמה האחרונה, הוכחה לכך שסה”ק משתמש בסה”ב ולא להיפך. שכן הפסוק הפותח את הקטע דומה בלשונו לפסוק הפותח את הקטע בסה”ב, אך הוא מותיר בלשונו מילה שאינה מתאימה לניסוח החדש שעשה לפסוק: “שֵׁשׁ שָׁנִים תִּזְרַע שָׂדֶךָ וְשֵׁשׁ שָׁנִים תִּזְמֹר כַּרְמֶךָ וְאָסַפְתָּ אֶת-תְּבוּאָתָהּ” – “תבואתה” של מי? ‘שדה’ ו’כרם’ הם לשון זכר ולא לשון נקבה, אבל ‘ארץ’ היא לשון נקבה – “תִּזְרַע אֶת-אַרְצֶךָ וְאָסַפְתָּ אֶת-תְּבוּאָתָהּ” (מ’ פארן, דרכי הסגנון הכוהני בתורה, עמ’ 30).

[הדברים נכתבו במקור על ידי בפורום ביקורת המקרא בהיידפארק – 22/6/2013, עם תיקוני ניסוח]
  1. סי”א=ס’ יהוה וס’ אלהים. המקור שאינו זה הכוהני או זה הדויטרונומיסטי מכונה לא פעם “סי”א”, כינוי הכולל את מה שבעבר נהגו חוקרים לחלק לשני מקורות שונים – יהוה ואלהים. אני נוהג לכנות מקור זה כ”קדם-דויטרונומיסטי”, בהיותו קודם ומקדים את ספר דברים – דויטרונומי בלע”ז.
Exit mobile version