Site icon מקרא וביקורת

מה היה מונח בארון הברית?

נאמר “וַיָּבִאוּ הַכֹּהֲנִים אֶת אֲרוֹן בְּרִית יְהוָה אֶל מְקוֹמוֹ אֶל דְּבִיר הַבַּיִת אֶל קֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים אֶל תַּחַת כַּנְפֵי הַכְּרוּבִים: כִּי הַכְּרוּבִים פֹּרְשִׂים כְּנָפַיִם אֶל מְקוֹם הָאָרוֹן וַיָּסֹכּוּ הַכְּרֻבִים עַל הָאָרוֹן וְעַל בַּדָּיו מִלְמָעְלָה: וַיַּאֲרִכוּ הַבַּדִּים וַיֵּרָאוּ רָאשֵׁי הַבַּדִּים מִן הַקֹּדֶשׁ עַל פְּנֵי הַדְּבִיר וְלֹא יֵרָאוּ הַחוּצָה וַיִּהְיוּ שָׁם עַד הַיּוֹם הַזֶּה: אֵין בָּאָרוֹן רַק שְׁנֵי לֻחוֹת הָאֲבָנִים אֲשֶׁר הִנִּחַ שָׁם מֹשֶׁה בְּחֹרֵב אֲשֶׁר כָּרַת יְהוָה עִם בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּצֵאתָם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם” (מל”א ח,ו-ט).

מניסוח הכתוב “אֵין בָּאָרוֹן רַק שְׁנֵי לֻחוֹת הָאֲבָנִים” משתמע שהפסוק מתפלמס עם דעה נגדית, הסבורה כנראה שלוחות הברית לא היו הדבר היחיד שהונחו בארון הברית (נ.ה. טור סיני, הלשון והספר, 1955, עמ’ 54).

בתורה אנו מוצאים אזכורים להנחת הלוחות בארון:
כך ברובד הדויטרונומיסטי: “וְאֶכְתֹּב עַל הַלֻּחֹת אֶת הַדְּבָרִים אֲשֶׁר הָיוּ עַל הַלֻּחֹת הָרִאשֹׁנִים אֲשֶׁר שִׁבַּרְתָּ וְשַׂמְתָּם בָּאָרוֹן” (דב’ י,ב), כמו כן “וָאֵפֶן וָאֵרֵד מִן הָהָר וָאָשִׂם אֶת הַלֻּחֹת בָּאָרוֹן אֲשֶׁר עָשִׂיתִי” (שם,ה).
כמו כן ברובד הכוהני: “וְנָתַתָּ אֶל הָאָרֹן אֵת הָעֵדֻת אֲשֶׁר אֶתֵּן אֵלֶיךָ” (שמ’ כה,טז), כמו כן “וְאֶל הָאָרֹן תִּתֵּן אֶת הָעֵדֻת אֲשֶׁר אֶתֵּן אֵלֶיךָ” (שם,כא), וכן “וַיִּקַּח וַיִּתֵּן אֶת הָעֵדֻת אֶל הָאָרֹן” (שם מ,כ).

ייתכן שהפסוק במלכים אינו אלא בא להתפלמס עם הנאמר בס’ דברים: “וַיְהִי כְּכַלּוֹת מֹשֶׁה לִכְתֹּב אֶת דִּבְרֵי הַתּוֹרָה הַזֹּאת עַל סֵפֶר עַד תֻּמָּם: וַיְצַו מֹשֶׁה אֶת הַלְוִיִּם נֹשְׂאֵי אֲרוֹן בְּרִית יְהוָה לֵאמֹר: לָקֹחַ אֵת סֵפֶר הַתּוֹרָה הַזֶּה וְשַׂמְתֶּם אֹתוֹ מִצַּד אֲרוֹן בְּרִית יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם וְהָיָה שָׁם בְּךָ לְעֵד” (דב’ לא,כד-כו).
הכותב הטוען שבארון היו מונחים לוחות הברית בלבד, בא לשלול לכאורה דעה קרובה לזו הנזכר בס’ דברים, לפיה בתוך הארון היה מונח “ספר התורה”.

Exit mobile version